Хранителни режими, богати на мазнини, захари и консервирани продукти, в детска възраст водят до спад на интелигентността, сочат данни на Avon Longitudinal Study of Parents and Children (ALSPAC). Изследването проследява хранителните навици на 14 000 деца, родени между 1991 и 1992 г., според това как са били хранени от родителите си в периода от 3 до 5-годишна възраст.

 

Хранителните групи са подразделени на преработени: богати на мазнини и захари; традиционни: включващи прием на месо и зеленчуци и здравословни: салати, плодове, зеленчуци, ориз.


 

IQ в изследваната група е било измервано чрез специалния Wechsler тест за интелигентност за деца, когато са на 9 години. Резултатите показват, че децата, хранени основно с преработените продукти, имат до 1,6 точки IQ по-малко от тези, консумирали основно традиционни продукти. Децата на здравословен хранителен режим са с най-високи резултати – 3,5 точки повече от първата група.

 

Данните демонстрират как храненето на деца в периода 3-5 годишна възраст има пряко влияние върху късното детство и се отразява върху успехите в училище и поведението на подрастващите.

 

Мозъкът се развива с най-бързи темпове в периода до 5-годишна възраст, което обяснява факта, че с нарастването на черепа се увеличават и интелектуалните и когнитивни способности.

 

Подходящото хранене в този период е важен фактор за оптималното развитие на мозъка, специално за неговите функционални невротрансмитери. При нарушение на баланса им, мозъчното и интелектуалното развитие биват възпрепятствани и често забавяни. Детето може да бъде хранено обилно, но ако диетата му не е разнообразна настъпват дефицити на прекурсори (градивни материали) за невротрансмитерите, основните от които са:

 

NEWS_MORE_BOX
  • Аспарагинова киселина, прекурсор на аспартат: намира се в ядки, картофи, яйца и зърнени продукти.

  • Холин, прекурсор на ацетилхолин: намира се в яйца, черен дроб и соя.

  • Глутаминова киселина, прекурсор на глутамат: намира се в брашно, картофи, риба.

  • Фенилаланин, прекурсор на допамин: намира се в червено цвекло, бадеми.

  • Триптофан, прекурсор на серотонин: намира се в яйца, червено месо, банани, кисело мляко, сирене.

  • Тирозин, прекурсор на норадреналин: намира се в мляко, месо, риба, бобови растения.

 

Макар индивидуалните нужди на децата да се различават значително, балансираната диета трябва да включва регулярен прием на изброените продукти, за да се постигне оптимално развитие на мозъка и в по-късен етап – на интелектуалните способности.