Различни проучвания са показали, че кафето има някои ползи за здравето, но не е лишено и от недостатъци - най-вече поради съдържанието на кофеин.

 

Кафето може да осигури известна защита срещу:


  • Болестта на Паркинсон;
  • Диабет тип 2;
  • Чернодробно заболяване, включително рак на черния дроб;
  • Инфаркт и инсулт.

Средният възрастен приема около две чаши кафе, което може да съдържа около 280 милиграма кофеин.

 

При повечето млади, здрави възрастни кофеинът не изглежда да повлиява забележимо нивата на кръвната захар.

 

Средно приемът на до 400 милиграма кофеин на ден изглежда безопасен.

 

Въпреки това, кофеинът засяга всеки човек по различен начин.

 

При пациенти, които вече са диагностицирани с диабет, ефектите на кофеина върху действието на инсулина може да са свързани с по-високи или по-ниски нива на кръвната захар.

 

За някои пациенти с диабет, около 200 милиграма кофеин - еквивалентът на една до две чаши сварено черно кафе - може да предизвика този ефект.

 

При диабет и стремеж към контрол на кръвната захар, ограничаването на количеството кофеин в диетата може да бъде от полза.

 

Същото важи и за ефекта на кофеина върху кръвното налягане.

 

Реакцията на кръвното налягане към кофеина е различна при различните хора.

 

Кофеинът може да причини кратко, но значително повишаване на кръвното налягане, дори  без установена хипертония.

 

Не е ясно какво причинява това повишаване на кръвното налягане.

 

Някои изследователи смятат, че кофеинът може да блокира хормон, който помага да се поддържат кръвоносните съдове разширени.

 

Други смятат, че кофеинът кара надбъбречните жлези да отделят повече адреналин, което води до повишаване на кръвното налягане.

 

Някои хора, които редовно консумират напитки с кофеин, имат по-високо средно дневно кръвно налягане, в сравнение с тези, които не приемат кофеин.

 

Други, които редовно пият кофеинови напитки, развиват толерантност към кофеина.

 

В резултат на това кофеинът няма дългосрочен ефект върху кръвното налягане.

 

Администрацията по храните и лекарствата на САЩ (FDA) пояснява, че 400 милиграма кофеин на ден обикновено са безопасни за повечето хора.

 

За ограничаване на ефекта на кофеина върху кръвното налягане е препоръчително да се приемат до 200 милиграма на ден - приблизително същото количество, което обикновено се съдържа в една до две чаши сварено черно кафе.

 

Количеството кофеин в кафето, енергийните напитки и други напитки варира в зависимост от марката и начина на приготвяне.

 

Освен това, при хипертония, се препоръчва избягване на консумацията на кофеин непосредствено преди дейности, които естествено повишават кръвното налягане, като физическа активост или тежък физически труд. 

 

За да се установи дали кофеинът може да повиши кръвното налягане, е препоръчително да се провери кръвното налягане преди консумацията на кафе или друга кофеинова напитка и след това отново 30 до 120 минути след това.

 

Ако кръвното налягане се повиши с около 5 до 10 mmHg, то това означава, че може организмът да е чувствителен към действието на кофеина и той води до повишаване на кръвното налягане.

 

При бременност, опити за забременяване или кърмене също трябва да се внимава с приема на кофеин.

 

Високият прием на варено, нефилтрирано кафе се свързва с леко повишаване на нивата на холестерола.

 

Освен това изследователите са установили, че жените в постменопауза, които редовно пият кофеинови напитки, като кафе, чай или сода, изпитват по-изразени вазомоторни симптоми, като горещи вълни, отколкото други жени в постменопауза, които не употребяват кофеин.

 

Действителното съдържание на кофеин в чаша кафе или чай може да варира доста.

 

Фактори като времето за обработка и варене влияят на нивото на кофеина.

 

Най-добрият начин да се намали консумацията на кофеин е да се направи постепенно в продължение на няколко дни до седмица, за да се избегне главоболие при отнемане.

 

Източник:

medicalxpress.com/