Коледните пости са към своя край. Те започнаха на 15 ноември и приключват на 24 декември 2010 г., когато на празничната трапеза по традиция се нареждат само безмесни храни, приготвени с растително масло.


Мнозина решават да ги спазват, защото така повелява вярата им, а други приемат постенето като възможност за намаляване на телесното си тегло.


Всяка година специалистите по хранене казват, че единствено здравите възрастни могат да си позволят да спазят целия период на постене, продължаващ 40 дни. Дори за тях църквата позволява в определени дни да се консумира и риба. Затова Коледният пост се нарича още и Рибен пост.
 

 

Рибата съдържа почти всички белтъци, намиращи се в месото, както и полезни мазнини, т. нар. Омега-3 мазнини, намаляващи риска от сърдечно-съдови заболявания.


Постенето изключва консумацията на месо и месни продукти, както и други храни от животински произход като мляко, сирене, яйца, алкохол. По този начин се спира приемът на мазнините и белтъчините от животински произход, но се увеличава този от растителен произход, съответно на въглехидратите. Така се намалява консумацията на мазни месни продукти, които водят до редица здравословни проблеми – влияят съществено на нивото на холестерол в кръвта, на кръвното налягане, като го увеличават, имат съществено значение за затлъстяването...


За да не се нарушава балансът в организма, трябва да се потърсят адекватни заместители на животинските белтъчини, както и да се приемат достатъчно богати на витамини и минерали, продукти от растителен произход. Необходимо е да се внася и достатъчно енергия, която се набавя основно чрез въглехидратите, но те трябва да са действително полезни, бавноусвоими и поддържащи кръвната захар в норма за продължителен период от време.


Специалистите по хранене препоръчват постещите да наблегнат на бобовите храни – боб, леща, грах, фасул. Те са богати на белтъци храни, съдържат витамини В, Е, магнезий, фосфор, желязо, калий.


Ядките задължително трябва да присъстват на трапезата. Те са богати на изключително полезните ненаситени мастни киселини и калий, магнезий, мед, селен, фосфор, цинк, както и витамин Е, който е мощен фактор, свързан с имунната защита.


Не пропускайте зеленчуците и плодовете, които са богати на ценни минерали, витамини, главно C, А, фолиева киселина.


Именно изброените храни и присъстват на последния ден от Постите, Бъдни вечер, когато по традиция в много домове се сервират нечетен брой ястия без месо.


За да не се нарушава дейността на храносмилателната система, е много важна подготовката за преминаване към режим на нормално хранене след пости. Този период се отбелязва като захранване, което става плавно, с постепенно включване на ограничаваните хранителни продукти. Киселото мляко е подходяща храна за начало, впоследствие се включват и краве сирене, извара, яйца. Ето защо баницата действително е желана в първите дни след постите, но при условие, че не се прекалява с маслото. В този смисъл подходящи за празничната семейна Коледна трапеза са ястията, приготвени с нетлъсто месо – заек, пуйка, пиле, риба...


Не се препоръчват пържените храни
, още повече пърженото месо. Другото условие, за да се избегне стомашното неразположение по празниците, е да се хапва на малки порции, по 4-5 пъти на ден.