През зимата, както и през късна есен и ранна пролет, организмът е силно чувствителен на влиянието на околната среда. През студеното полугодие имунната система се нуждае от допълнително поддържане и хранене, тъй като организмът е подложен на системно на атаки на патологични микроорганизми, неблагоприятни климатични условия, липса на витамини в храната и изостряне на хронични заболявания...
 
Имунната система предпазва от заболявания, но освен това се грижи за подновяването на клетките, извеждането на вредните вещества от организма, справяне с последствията след боледуване и при стрес. Тя също се нуждае от  грижи и предпазване от претоварване.

Стресът, физическото и емоционално натоварване, тютюнопушенето, алкохолът, недостигът на сън, продължителният прием на антибиотици, вредните условия на работа, рецидивите на инфекциозни заболявания и др. компрометират имунитета и нанасят вреди на здравето.

Всеки има периоди на слабо самочувствие и спад на имунната защита. Добре е обаче да се научим да предусещаме подобни състояния и да взимаме предпазни мерки, така че да не ги допускаме.

За признак на слаб имунитет се смята честото боледуване от простудни заболявания (повече от 4-6 пъти на година), рецидиви на хронични заболявания като херпес, стоматит, бронхит и др, бърза уморяемост, алергия, емоционална лабилност....

На първо време трябва да се осигурят на организма вещества, които ще подпомогнат имунната система да функционира пълноценно. Не случайно през последните десетилетия в публичното пространство здравословен начин на живот и балансирано пълноценно хранене и целта те да се превърнат в стил на живот са основни теми на дискусии. Организмът ни не е способен да натрупва и да продуцира повечето витамини, за което е необходимо постоянно да се набавят полезни хранителни вещества. Правилното хранене повишава имунитета през зимата.
 

Например, недостигът на витамин А прави имунната система уязвима на чужди белтъци, това означава податливост към заболяване при среща с микроорганизми. Витамин А се осигурява чрез консумация на черен дроб, яйца, моркови, домати и пъпеш.

Витамините от група В повишават издръжливостта при физическо натоварване и силна умора. Рязкото спадане на нивото на витамините от тази група води до намалени способности на организма да произвежда антитела срещу инфекциозни причинители. Източник на витамини от група В са: мляко, сирене, черен дроб и мая.

Недостигът на витамин С отслабва реакцията на имунната система срещу вредни микроорганизми, удължава се времето на образуване на антитела и съответно способността на организма да подтисне инфекциите. Витамин С може да се осигури чрез редовна консумация на ябълки, цитрусови плодове и зеле.

В полза на имунната система е да се консумират зеленчуци, плодове преди ядене. Без наличието на друга храна в храносмилателната система, витамините и останалите полезни вещества се усвоят по-ефективно.
Не е препоръчително зеленчуковите и плодови сокове да се консумират преди хранене, тъй като те се сместват със стомашния сок, което нарушава процеса на храносмилане. Желателно е приемът на течности да е 20-30 минути по-рано.

Обръщайте внимание на състоянията си. Редувайте работа и почивка. Непременно почивайте вечер след края на работното време. Отделяйте по няколко минути за отпускане и успокояване. Опитайте се да разтоварвате от делничния стрес с ароматна вана, приятен билков чай... Не се претоварвайте.

Добър ефект за имунната система има сутрешната гимнастика. Упражненията подобряват кръвообращението и активизират имунната защита.