Хората в активна възраст, за разлика от децата и подрастващите, по правило консумират повече жива храна в дневното си меню. Но въпреки вече изградените здравословни навици и стремежа към добро хранене, редица проучвания показват, че и най-старателните сред тях, рядко покриват препоръчителната дневна нужда от пресни плодове и зеленчуци. През август 2013 г. международния научен журнал Maturitas публикува изследване, което показа, че едва 20% от мъжете и жените на възраст 65 години и повече години, похапват препоръчителните минимум пет дневни порции плодове и зеленчуци.


Известно е, че консумацията на повече жива храна забавя процесите на остаряване в тялото, защото хранителните вещества и фибрите в нея спомагат за намаляване на високото кръвно налягане, на риска от сърдечни заболявания, инсулт, пазят очите и спомагат за преодоляването на проблемите с храносмилателната система.


Колко точно е дневната нужда? Според повечето хранителни експерти плодовете и зеленчуците трябва да присъстват в чинията пет пъти на ден, но при някои хора дори това е недостатъчно. Индивидуалните нужди са различни, така че в зависимост от възрастта, пола и нивото на физическа активност, те могат да варират между 5 и 10 порции плодове и зеленчуци всеки ден. Дозата също е важна – точно толкова, колкото може да държите в шепата си.



Но желанието за по-добро хранене често се препъва в забързания начин на живот, стреса в работата, хапването на крак. Има обаче няколко трика, които могат да подпомогнат усилията за повече сурова храна в менюто всеки ден.

  • Правило номер едно е плодовете и зеленчуците да присъстват във всяко едно хранене – например в сутрешното кисело мляко или зърнена закуска, като гарнитура към палачинките, пицата, сандвича или омлета, спретнат набързо в края на работния ден. 
  • Второто правило е плодовете и зеленчуците да се поставят на видно място у дома, в хладилника или в офиса. Така шансът да бъдат изядени расте.
  • Третият работещ трик е да се опитва нещо ново. Поне веднъж в месеца – екзотичен плод, чуждоземен зеленчук...
  • Правило номер четири гласи да има поне един изцяло вегетариански ден в седмицата. Рецептите и комбинациите могат да задоволят и най-капризното небце.
  • Шанс за вмъкването на още малко плодове и зеленчуци в менюто са малките похапвания между основните хранения, така наречените „снакс менюта“. Една ябълка, банан или няколко моркова биха заситили пробуждащия се глад. 

Тези навици изискват незначителни усилия, а работят в дългосрочен план, защото е доказано, че с напредването на възрастта консумацията на жива храна намалява. Причините са комплексни – затруднено дъвчене, поради влошено дентално здраве, промени във вкуса и апетита, намалена физическа активност и дори липса на мотивация за готвене и пазаруване. Струва си да се опита.