Повечето хора консумират кафе сутрин, за да набавят необходимата енергия, с която да започнат своя ден. Много малко навярно осъзнават, че кафето ни осигурява и множество ползи за здравето.

 

Кафето е богато на рибофлавин - витамин B2, който обикновено не се открива в много храни, но помага на тялото да разгражда хранителните вещества.


 

Според проучване на Neural Regeneration Research, в една чаша се съдържат полифенолни антиоксиданти, които могат да помогнат за предпазване от заболявания като рак, сърдечно-съдови заболявания, възпаления, диабет тип 2, невродегенеративни заболявания и появата на метаболитен синдром.

 

Според сп. Nature консумацията на кафе би могла да подпомогне при изгарянето на известно количество калории.

 

Въпреки тези налични позитиви за здравето, не всички хора успяват да им се радват, защото допускат грешки при приготвянето или избора на своята кофеинова напитка.

 

Първата грешка е купуването на мляно кафе. Въпреки че това много улеснява сутрешната консумация, някои от ползите на напитката могат да бъдат загубени.

 

Франсис Ларгеман-Рот - експерт по хранене и уелнес и автор на книгата "Хранене в цвят”, препоръчва закупуването на кафе на зърна и смилане само на необходимото количество сутрин непосредствено преди консумация.

 

Втората грешка е консумацията на нефилтрирано кафе. Според проучване публикувано в European Journal of Preventive Cardiology, сред хората, които пият филтрирано кафе се наблюдават по-ниски нива на смъртност от тези, които пият нефилтрирано кафе или изобщо не пият кафе.

 

Според изследователите нефилтрираното кафе съдържа вещества, които повишават холестерола в кръвта. Използването на филтър ги премахва и намалява вероятността от сърдечни удари и преждевременна смъртност.

 

Третата грешка е добавянето на подсладители. Освен допълнителните калории в напитката и възможното наддаване на тегло, могат да се наблюдават и други негативи върху тялото, като поява на кариеси или засилени възпалителни процеси.

 

Четвъртата грешка е добавянето на сметана. Въпреки че добавянето на малко количество не би засегнало всички позитиви, при прекаляване една чаша кафе може да се превърне в сериозна калорийна бомба.

 

Петата грешка е третирането на кафето като десерт и поръчване на напитка, която наподобява повече сладолед, пълен със сиропи, бита сметана и захарни пръчици.

 

Шестата грешка е консумацията на горещо кафе от пластмасови чаши за еднократна употреба. Множество изследвания показват, че яденето или пиенето от всякакъв вид нагрята пластмаса, дори и тези, които не съдържат BPA, може да бъде вредно за здравето на човек.

 

Седмата грешка е рядкото почистване на кафемашината. Нейната топлина и постоянна влага създава перфектната среда за живот на редица микроорганизми.

 

Осмата грешка е резултат от късната консумация на кафе. Проучване публикувано в Science Translational Medicine, свързва късната консумация на кофеин със забавяне на циркадния ритъм на човека, което може да допринесе за нарастващия брой проблеми със съня, пред които са изправени много хора.

 

Тези нарушения в съня сами по себе си влияят отрицателно на здравето на човек.

 

Друга грешка, която някои хора правят е да купуват готови кофеинови напитки от магазина, които стоят там с месеци и следователно не водят до никакви позитиви за здравето.

 

Последната десета грешка е, че хората не избират добре изпечени зърна кафе. Колкото по-дълго се пече кафето - т.е. колкото по-тъмни са зърната, толкова по-голямо е количеството антиоксиданти, които те съдържат.

 

Според проучване публикувано в European Journal of Nutrition, консумацията на по-тъмно кафе може да подпомогне защитата на човешкото ДНК от увреждане.

 

Източници:

https://www.livestrong.com/slideshow/1011900-8-ways-youve-doing-coffee-wrong-right/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4705783/

https://www.nature.com/articles/s41598-019-45540-1

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2047487320914443

https://www.science.org/doi/10.1126/science.aad2958

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30448878/