Много хора предпочитат нискокалоричните подсладители като по-здравословна алтернатива на рафинираната бяла захар. 
 
Изследване от началото на 2017 г. обаче разкрива как приемът на подобни захарни заместители може да стимулира и ускорява натрупването на мазнини, особено при хора с вече налично наднормено тегло.
 
Учени от Университета Джордж Вашингтон под ръководството на д-р Сабиасачи Сен анализирали ефектите на един от най-съвременните подсладители – сукралоза
 
Сукралозата, позната в Европейския Съюз като хранителна дабовка Е955 се отличава с наличието на 0 калории и сладост до 1000 пъти по-силна от захарозата, 650 пъти по-силна от захарта, три пъти по-силна от аспартама и два пъти по-силна от захарина. Използва се в диетични напитки, пакетирани подсладители за чай и кафе, дъвки без захар, зърнени закуски, тестени полуфабрикати и дори сосове на салати.
 
Учените направили две открития. Първото било, че честият прием на сукралоза води до повишена експресия (синтетична активност) на гени, свързани с появата на възпалителни процеси и производството на мазнини. Второто откритие било, че когато стволови клетки бъдат изложени дори на минимални количества сукралоза, те започват да акумулират значително повече мазнини.
 
NEWS_MORE_BOX
 
При последващи изследвания върху доброволци, било установено, че приемът на нискокалорични подсладители води до завишен транспорт на глюкоза към множество типове клетки в тялото, включително хепатоцити – клетките на черния дроб. Скоро след това, засегнатите клетки демонстрират свръхекспресия на гени, свързани с обработка и отлагане на мазнини. Това води до дерегулация на метаболизма в полза на натрупването на мазнини в и около засегнатите клетки и ускоряване на затлъстяването.
 
Изследователите споделят, че тези ефекти са опасни за всички консумиращи сукралоза, но застрашават най-вече хората с нарушен глюкозен баланс и страдащите от предиабет и затлъстяване.