Можете ли да си представите, че толкова сладък плод като крушата може да ни послужи да отслабнем? Всъщност, не само консумацията на круши може да помогне за намаляването на риска от сърдечносъдови и онкологични заболявания и диабет.


Ето защо?

Да консумираме плодове и зеленчуци по принцип е полезно, заради редицата естествени полезни вещества, които съдържат. В този смисъл те намаляват редица дефицитни състояния в организма и риска от възникването на болестни процеси.



Наличието на фибри, каквито има в крушата, се отразява по много начини на здравето: 1. Намалява се риска от сърдечносъдови заболявания, 2. От диабет и 3. От някои разстойства на червата.


Препоръките на водещи гайдлани е да приемаме на ден между 30,8 и 33, 6 г фибри на ден за мъжете и 25,2 до 28 г на ден за жените на възраст до 50 години. За възраст над 50 при мъжете те се свеждат до 28 г и за жените до 22,4 г дневно. 


Фибрите се осигуряват най-лесно чрез консумация на плодове и зеленчуци. Една средно голяма круша доставя 6 г фибри, което е около една четвърт от препоръчителното количество за дамите и господата над 50.


Крушите съдържат разстворими фибри – пектин, който храни чревните бактерии и това се отразява благоприятно на чревното здраве.
Фибрите освен, че поддържат чревната функция, допринасят за усещане на ситост след хранене, което и е от значение за контрола на телесното тегло. През последните години стана ясно, че фибрите намаляват нивото на общия холестерол, с което и се редуцира риска от сърдечносъдови заболявания. 


Крушите, както и други плодове, са удачен вариант за междинна закуска. Така се избягва консумацията на по-високо калорични храни между основните хранения и се предотвратява появата на „вълчи глад“, който сам по себе си влече до по-високата консумация на храни над потребностите ни.


Изследване от 2013 г. намира, че фибрите имат роля за регулирането на имунната система и възпалителните процеси. Това ни укрепва не само срещу инфекции, но и сериозни състояния, водещи до сърдечносъдови, онкологични заболявания, диабет и затлъстяване.


Друго изследване от 2014 г. пък намира връзка между редовния достатъчен прием на фибри и намаления риск от развитието на дивертикули. Това са особени образувания в дебелото черво тип джобове, които създават условия за инфекции и възпаления. Тази връзка все още не е изяснена и вероятно за нея има значение видът приемани фибри.


Друго предимство на фибрите е, че те спомагат изчистването на натрупани токсини в червата заради лаксативния им ефект. Отстраняването на всякакви вредни за организма вещества може да носи само повече здраве и превенция от редица болести, в това число и онкологични.


Крушите, освен това съдържат и антиоксиданти, витамин С, витамин К и мед, които също ни предпазват по един или друг начин от действието на свободните радикали.


При консумация на две круши на ден в продължение на 3 месеца е установено, че се понижават стойностите на систолното артериално налягане. Ясно е, че високото кръвно налягане е силен рисков фактор за появата на сериозен сърдечносъдов проблем.


И така, една средно голяма круша от около 180 г, съдържа 101 ккал, 27 г въглехидрати, от които 5,52 г фибри и 17,4  захар. В нея има 1 г протеини и много малко мазнини – 0,25 г.


Извън споменатите нутриенти крушите доставят и малко количество калций, желязо, магнезий, рибофлавин, витамин В6 и фолат. Съдържат и калий.


Сортовете, чията коричка е червена, имат и каротеноиди и антоцианини. Те както и флавоноидите, които се съдържат естествено в растения и плодове, имат и силно антиоксидантно действие.


Е, крушите си имат и една малко негативна страна. Богати са на фруктоза, която предразполага към ферментиране. При по-висока консумация на храни от групата, имащи високо съдържание на FODMAP (ферментируеми олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли – форми на ферментируеми късоверижни въглехидрати) нараства вероятността от образуване на газове, гадене, болка и диария при по-чувствителни черва и особено при хорас със синдром на раздразненото черво. Добре е последните да се консултират с диетолога си дали биха могли да включат крушата в менюто си.

 

Източник:
Medical News Today