Месото е опасно за сърцето, особено когато вече има нарушения на обмяната на мазнините и повишени липиди в кръвта. Прекаляването с консумацията му рано или късно натоварва организма, заради което и съществуват препоръките неговото присъствие в менюто да се се ограничи силно или дори изключи.


Към една от опасните храни за сърцето е спрягано червеното месо. От друга страна, без месо трудно можем да осигурим на организма си белтъчините, от които то се нуждае, за да поддържа функциите и мускулите си. Знаем, особено за някои натури, че не могат да изпитат ситост, ако не хапвант мръвка. 


Изследователи са на мнение, че всъщност червеното месо може да не е опасно за сърцето. Но за това трябва да се спазват две-три условия. Едното е с режимът на хранене да е балансиран и разнообразен. Второто, количеството на приеманото месо да е умерено. И трето, изборът на месо е от значение.



Според тях най-полезно от месата е червеното, което трябва да е възможно най-постно. 


За да докажат тезата си, че червеното месо може да не е вредно за сърцето, изследователите наблядават в проучването си 59 души, които подлагат на различни хранителни режими. Всеки от тях изпълнявал режима в продължение на четири седмици и след почивка от една продължавал с друг. Успоредно учените анализирали кръвните им проби преди началото и след края на съответния режим.


Три от диетите били версия на Средиземноморската диета с добавено различно месо. Учените искали да уточнят доколко тяхната версия е зависима от количеството на консумираното месо, затова режимите „играели“ и с грамажите му.  При първия била допустима консумацията дневно на 15 г месо, при втория – 71 г, при третия – 155 г, което се приема, че е рисково за сърдечносъдовото здраве. Било допустимо да се хапва само месо с ниско съдържание на тлъстини.


При всички тези режими била заложена консумацията на зехтин като основен източник на мазнини, 3-6 порции плодове и поне 6 порции зеленчуци дневно. 


Контролната група била отдадена на хранене в типичния американски стил или т. нар. Западната диета, която включвала приема на 52% въглехидрати, 33% мазнини и 15% белтъчини. Разрешеното месо за деня било 71 г.


В изследването за първи път било включено и провеждането на ядрено-магнитен резонанс като фокусът бил насочен към показателите на вредния холестерол и други липиди в кръвта, обвързани с риска от развитие на сърдечносъдово заболяване. 


Независимо при кой от вариантите на средиземноморската диета с включено месо показателите на лошия холестерол в сравнение с тези в групата на американската диета били по-ниски


Според учените това е достатъчно основание да се твърди, че месо може да се консумира в умерени количества спокойно при условие, че хрането е максимално разнообразно и включва всички хранителни вещества в здравословното им съотношение, достатъчно зеленчуци, плодове и други растителни полезни храни. Разбира се, месото трябва да е максимално ограничено от към съдържание на мазнини. Изследователите препоръчват изборът да пада върху постно телешко месо, когато режимът се изготвя с грижа към сърцето.


Трудът е представен в American Journal of Clinical Nutrition.

 

Източник:

Effect of varying quantities of lean beef as part of a Mediterranean-style dietary pattern on lipids and lipoproteins: a randomized crossover controlled feeding trial | The American Journal of Clinical Nutrition | Oxford Academic (oup.com)