Голямото количество захар може да забави процеса на усвояване на важни за организма минерали и витамини.


Магнезият е изключително важен, тъй като всеки организъм се нуждае от него. Той е отговорен за създаването на протеини, за регулирането на мускулната и нервната функция, изграждането на костите и синтезирането на ДНК. Когато се получи повишаване на кръвната глюкоза, причинена от консумацията на твърде много захар, се намалява магнезият в тялото.


Количеството витамин С също започва да намалява, когато се приема по-голяма доза захар. Глюкозата и витаминът използват едно и също транспортно средство в тялото, което означава, че те се конкурират в кръвта. Попринцип витамин С не може да се синтезира самостоятелно, а когато клетките не получават достатъчно количество от него, се нарушава функцията на имунната система и се забавя възстановяването на тъканите.



Освен витамин С, всяка клетка в тялото съдържа рецептор на витамин D, важен за всички телесни функции, включително поддържане здравето на костите и ставите, но и за силен имунитет. Когато се приема захар в по-големи количества, се увеличава производството на ензим, който разгражда витамин D. В същото време се нарушава и функцията на друг ензим, който е необходим за синтезирането на витамина. Дефицитът му е свързан с възпаления, деменция и дори някои видове рак.


Консумирането на големи количества рафинирани захари може да доведе и до разрушаване на витамини B комплекс. Когато се ядат храни, съдържащи бяла захар, тялото се нуждае от допълнителни витамини от група B, за да се може да се превърнат в енергия. 


Специалисти твърдят, че по-голямото количество глюкоза е свързана с повишаване отделянето на калций от бъбреците, а ефектът може да причини камъни в тях. Калцият е важен за функциите на нервната система, мускулите и костите.

 

Прекаленото количество захар, може да причини диабет тип 2, повишен риск от затлъстяване, сърдечни проблеми, стареене на клетките, рак, заболявания на черния дроб и много други.