Знаем, че антиоксидантите са сред най-полезните вещества в храната, борещи свободните радикали и редуциращи риска от ракови заболявания. Факт е обаче, че някои антиоксиданти са по-мощни от други. Глутатионът, известен и като „майката на всички антиоксиданти“, е сред малкото, които се ползват от всяка клетка на организма и следователно има един от най-мощните общопротективни ефекти.

 

Глутатион може да се произвежда в организма, като основни суровини за това са аминокиселините цистеин, глицин и глутамин. Най-голямото предимство на глутатиона сред повечето от останалите антиоксиданти е наличието на високоактивни сярасъдържащи групи в молекулата му.


 

Глутатионът обаче е и сред най-уязвимите антиоксиданти. Разрушава се много бързо под влияние на определени фактори като стрес, натрупване на токсини и неправилно хранене, а секрецията му постепенно отслабва с хода на възрастта. Затова глутатион трябва да приемаме и допълнително, а най-естественият начин за това е като консумираме повече храни, богати на глутатион.

 

Най-голямо количество глутатион съдържат храните, богати на сяра. Сред тях се открояват:

  • Бамя;
  • Броколи;
  • Карфиол;
  • Брюкселско зеле;
  • Чесън;
  • Кромид;
  • Яйца;

 

Като обилен източник на глутатион може да служат и храните, естествено богати на протеини, тъй като в тях се съдържат различни аминокиселини, от които тялото да си синтезира само глутатион. Такива храни са рибата, пилешкото месо, бобовите култури и др.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Редовното включване на изброените храни в ежедневното ни меню ще ни набави не само редица други полезни хранителни вещества, но и най-мощният антиоксидант – глутатион.

 

Различни проучвания показват една много интересна особеност по отношение усвояването на глутатиона от храната. Доказано е, че има различни фактори, които нарушават механизмите на всмукване на глутатиона в храносмилателния тракт. Сред тези фактори са залежаването и проблемите със съня. Затова, за да се постигне оптимален ефект от хранителния режим с повишен прием на глутатион, необходимо е той да се съчетае с практики за подобряване на съня и повишаване на физическата активност. Същото важи и по отношение стимулирането естествената способност на организма да си синтезира сам глутатион.