Пресни или сушени, фурмите са ценен източник на диетични фибри. Те са богати на въглехидрати, което ги прави подходяща част в диетата при интензивни спортни дейности. Освен това са добър източник на антиоксиданти.

 

Профилактика на хронични заболявания


Няколко епидемиологични проучвания са показали, че високата консумация на плодове, сред които и фурми, намалява риска от сърдечносъдови, ракови и други хронични заболявания. Наличието на антиоксиданти и фибри допринася за тези защитни функции.

 

Подходяща храна за спортисти

Фурмите са богати на въглехидрати, поради което са предпочитана храна за благоприятстване на мускулната дейност. Въглехидратите са подходящо гориво за мускулите, ето защо фурмите могат да бъдат полезни по време на спортни дейности, особено при по-продължителни натоварвания.

 

Мощен антиоксидант

Пресните фурми съдържат висока концентрация на антиоксиданти - каротеноиди и фенолни съединения. Антиоксидантите защитават клетките на тялото от увреждане, причинено от натрупването на свободни радикали. Сушените фурми съдържат по-малко антиоксиданти от пресните, тъй като известно количество от тях се губи по време на дехидратацията.

 

Източник на диетични фибри

Фурмите съдържат 57% неразтворими и 43% разтворими фибри. Неразтворимите фибри имат ключова роля за храносмилането и предотвратяват запека. Консумацията на фибри води до задържане на вода в дебелото черво, с което се увеличава обема и теглото на изпражненията, което намалява времето за преминаване на фекалните маси и улеснява дефекацията. Няколко проучвания са показали, че разтворимите фибри имат важна роля в понижаването на нивата на холестерола, както и в нормализирането на нивата на глюкозата и инсулина в кръвта. Следователно фурмите са ценни за намаляване на риска от сърдечносъдови заболявания. Порция от 25 g - 3 фурми осигурява 2 g фибри, което представлява 5% до 8% от препоръчителното количество фибри на ден. Сушените фурми са по-добър източник на диетични фибри от стафидите, сушените кайсии и сините сливи, но съдържат по-малко фибри от сушените смокини.

Бърз източник на енергия

Гликемичният индекс на сушените фурми варира от умерен до висок - този индекс дава възможност да се класифицират храните според ефекта им върху нивата на кръвната захар. Гликемичният индекс на фурмите е променлив, тъй като химичният им състав - съдържание на захар, видове захари, съдържание на фибри и други, се влияе от различни фактори - сорт, състав на почвата и степен на зрялост на фурмите. 

 

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=datte_nu