Проведени са множество изследвания за ползите от различните видове ядки.

 

Фъстъците обаче не са с толкова добра репутация.


 

За това няма научно обяснение и в по-голямата част от случаите причината да се избягват е тяхната хранителна стойност.

 

Ново проучване, цитирано от сп. Clinical Nutrition, е разкрило, че ежедневният прием на фъстъци и фъстъчени продукти може да има благоприятен ефект върху мозъчната дейност и реакцията на стрес при млади хора.

 

Каква е ползата от фъстъците за младите хора?

Изследването е проведено с група от 63 здрави млади хора на възраст между 18 и 33 години, които са включвали редовна порция фъстъчени продукти към дневния си хранителен прием.

 

Повечето проучвания за хранителните навици са проведени при популации със затлъстяване, метаболитен синдром или риск от хронични заболявания, обяснява проф. Роза М. Ламуела от Факултета по фармация и хранителни науки на Университета в Барселона и главен автор на изследването.

 

При рисковото население е по-лесно да се наблюдава благоприятен ефект, ако се промени режимът на хранене или се въведе здравословна храна в обичайната диета, уточняват изследователите.

 

Въпреки това в изследването е бил наблюдаван благоприятния ефект от ежедневния прием на фъстъчени продукти върху мозъчните функции и реакцията на стрес при млада и здрава популация, в каквато група е по-трудно да се наблюдава какъвто и да е ефект върху здравето.

 

Какви са резултатите от проучването?

Екипът е анализирал потенциалните ефекти върху здравето от консумацията на фъстъци, използвайки различни когнитивни тестове.

 

Извършени са и анализи за проверка на биохимичните показатели на реакцията на стрес, като нивата на кортизол.

 

Резултатите от анализите също така са разкрили увеличение на късоверижните мастни киселини в изпражненията.

 

Те са резултат от активността на съставките във фъстъците в чревния микробиом.

 

Нивата на дълговерижните наситени мастни киселини и някои полифеноли също са били повишени.

 

Според изследването някои компоненти във фъстъците, които биха могли да допринесат за подобряване на когнитивните способности и намаляване на стреса при младите хора, са именно тези къси и дълговерижни мастни киселини, полифенолите като ресвератрол и други биоактивни вещества като р-кумаровата киселина.

 

Фъстъци и чревен микробиом

Изследователският екип също така е разгледал дали консумацията на фъстъци може да има положително въздействие върху оста микробиом-черво-мозък, което може да допринесе за превенция на редица заболявания.

 

Има научни доказателства за ползите от фенолните съединения за чревния микробиом.

 

Някои изследователи са наблюдавали подобрение на мозъчните функции и общото здраве след диета, богата на полифеноли.

 

Фъстъците са много богати на фенолни съединения, които всъщност действат като пребиотик.

 

За да потвърди тези резултати, екипът е включил в проучването контролна група, на която е било давано плацебо с база от фъстъчено масло и същия състав на макронутриенти като фъстъченото масло, но без характерните пребиотични вещества и е било установено, че в тази група не са се наблюдавали същите ползи за микробиома.

Полифеноли

Високото съдържание на пребиотични фибри и полифеноли във фъстъците може да обясни тяхното благоприятно въздействие върху чревния микробиом.

 

Поради лошото им усвояване фибрите и повечето полифеноли достигат директно до дебелото черво, където се метаболизират от микробиома.

 

Тези полезни съставки могат да модулират невротрансмитерите в мозъка.

 

В допълнение, късоверижните мастни киселини са основните метаболити, произвеждани от чревния микробиом, които имат ефект при депресия и невродегенеративни заболявания.

 

Източници:

https://www.sabervivirtv.com/nutricion/cacahuete-mejora-rendimiento-cognitivo-reduce-estres_6298

https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(21)00437-4/fulltext