Дихателни упражнения, медитация, джогинг, хоби, туризъм - това са разнообразни начини за развлечение и справяне със стреса. Скорошно ирландско проучване е показало, че промяната в диетата също може да подпомогне за справяне със стреса. Екип от изследователи от Cork Microbiome Research Center е установил, че диета, богата на фибри и ферментирали храни, може значително да намали стреса.

 

Какви са ползите от психобиотичната диета?


За целите на проучването са участвали 45 здрави доброволци на възраст от 18 до 59 години. Единственото хаактерно е било, че всички тези участници са спазвали диета с относително ниско съдържание на фибри. Те са били разделени на две групи - на всяка от тях е била назначена диета, която да спазват през четирите седмици на проучването. Едната от двете групи е спазвала така наречената "психобиотична" диета, която е свързана с повишена консумация на пребиотични и ферментирали храни.

 

По съвет на диетолозите участниците е трябвало да консумират:

  • 6 до 8 порции плодове и зеленчуци на ден, богати на пребиотични фибри - лук, праз, зеле, ябълки, банани, овесени ядки и други;
  • 5 до 8 порции зърнени храни на ден;
  • 2 до 3 порции ферментирали храни на ден - кисело зеле, кефир, комбуча и други;
  • 3 до 4 порции бобови растения на седмица.

Участниците в контролната група са получили само общи съвети за хранене според принципа на хранителната пирамида.

По-малко стрес и по-добро качество на съня

Доброволците редовно са попълвали въпросници през цялото време на проучването. Целта е била да се оцени тяхното ниво на стрес. В резултат на това е било установено, че при тези, които са спазвали психобиотичната диета, са се наблюдавали по-ниски нива на стрес, в сравнение с участниците в контролната група. Тези, които са консумирали повече психобиотични храни през четириседмичния период, също така са съобщили за най-голямо намаляване на възприеманите нива на стрес, поясняват изследователите. Била е наблюдавана и директна връзка между стриктността, с която участниците са спазвали диетата и нивата на възприемания стрес. Друго ключово откритие е било, че качеството на съня на всички участници се е подобрило и то значително повече при участниците, които са спазвали психобиотичната диета.

 

Референции:

https://www.santemagazine.fr/actualites/actualites-alimentation/et-si-vous-misiez-sur-des-aliments-fermentes-pour-diminuer-votre-stress-946341

https://www.nature.com/articles/s41380-022-01817-y