Че рибата е изключително ценна за здравето, e известно отдавна. Многобройни проучвания са доказали различни ползи от редовната консумация на риба, но скорошно изследване на учени в Китай затвърждава полезното й действие едновременно в 2 аспекта – за подобряване на съня и за повишаване на интелектуалните способности.

 

Данните са събрани сред близо 600 души, участвали в проучване, което проследява качеството на съня им и тяхното IQ и съпоставя резултатите на база на това колко често тези хора се хранят с рибни продукти. Отчетени са двете крайности в консумацията на риба – част от участниците консумирали риба по-малко от венъж месечно, а имало и такива, които хапват рибни продукти поне веднъж на седмица.


 

При втората група са установени 2 изключително позитивни ефекта. Данните сочат, че хората, които ядат риба поне веднъж седмично, спят средно с 1 час повече нощем и имат с около 5 точки по-висок резултат на стандартния тест за интелигентност.

 

Проучването затвърждава факта, че съставът на храната има много по-голяма и по-широка роля за здравето ни, отколкото стандартно предполагаме. В случая с рибните продукти основните ползи за здравето произлизат от високото съдържание на ненаситени омега-3 мастни киселини.

 

Проучванията показват, че есенциалните мастни киселини имат много благотворна роля върху мозъчните и общо върху неврологичните функции във всяка възраст. Тази роля се простира дотам, че редовният прием на омега-3 мастни киселини поддържа хормоналната секреция и подпомага производството на хормона на съня мелатонин. В допълнение омега-3 киселините пряко стимулират и умствените процеси. Проучването на китайските учени е първото, разглеждащо едновременно позитивната роля на рибните продукти върху съня и интелекта.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Добрата новина е, че почти всички видове риба са богати на ненаситени мастни киселини и при редовна консумация може да повляят благоприятно съня и мозъчната дейност. Тази категория обаче има и своите първенци. Сьомгата и скумрията са рибите с най-високо съдържание на омега-3 мастни киселини – средно по около 2 г на 100 г риба.

 

В това отношение сьомгата и скумрията са най-полезните сред т.нар. мазни риби – означавани така най-вече заради високото си съдържание на есенциални мастни киселини. Веднага след тях се нареждат пъстървата и херингата.

 

Хубавото е, че омега-3 киселините са налични за усвояване след всякакъв тип кулинарна обработка на рибите и рибните продукти. Проучването на китайския научен екип доказва, че здравословното хранене изисква поне веднъж седмично да се възползваме от този факт.