Динята е сред най-любимите летни плодове, които носят наслада, прохлада и страхотен вкус. Всички знаем колко полезна за хидратирането на тялото през горещините е тя, но ето че, сочния плод носи в себе си още много ползи за здравето.


Динята ни поддържа хидратирани


Да, така е. Водата (waterlemon, от англ. ез.) не случайно е в името на този плод. Една чаша диня съдържа около 150 милилитра вода, а консумацията адекватно количество течности през лятото - включително от богати на вода храни, подпомага кръвообръщението, здравето на кожата и храносмилането. Освен това помага за регулиране на телесната температура, функцията на органите и ставите, метаболизма, апетита и детоксикацията.



Тънка талия


Динята е с по-ниско съдържание на калории и захар, отколкото предполагаме. Една чаша диня осигурява 45 калории от 11 грама въглехидрати, 9 грама, от които са естествена захар. Но тази естествена сладост е в комплект с витамини А и С, които поддържат имунната функция и здравето на кожата, както и по-малки количества на калий, магнезий, витамини от група В и здравословни антиоксиданти.

 

Добро кръвното налягане и кръвообръщение


Доказано е, че L-цитрулинът - естествено вещество в динята (особено в бялата част на кората), подобрява функцията на артериите и понижава кръвното налягане, като помага на кръвоносните съдове да се отпуснат и подобрява кръвообръщнието.


Изследванията показват също, че L-цитрулинът може да подобри мускулната оксигенация и атлетичното представяне по време на упражнения за издръжливост.

 

Намалява мускулната треска


В едно проучване атлетите, които са консумирали 450 милилитра сок от диня, час преди тренировка, са намалили мускулната болезненост и са възстановили по-бързо сърдечната си честота в сравнение с тези, които са получавали плацебо напитка.


Друго любопитно проучване при мъже бегачи установява, че тези, които са изпили 450 милилитра сок от диня, обогатен с L-цитрулин два, часа преди провеждането на полумаратонски състезания, са имали по-слабо възприемане на мускулна болезненост, до 72 часа в сравнение с тези, които са свалили плацебо напитката.

 

Здравословно управление на теглото


Динята може да помогне в битката с теглото, когато се консумира вместо преработена сладка закуска например. Изследване от 2019 г. на държавния университет в Сан Диего разглежда ситостта и промените в теглото след четириседмична програма при възрастни с наднормено тегло и затлъстяване.


По време на изследването едната група е помолена да консумира две чаши прясна диня дневно, докато втора група яде бисквитки с ниско съдържание на мазнини, които имат същия брой калории като динята. Участниците имат право да консумират съответните закуски по всяко време на деня - самостоятелно, или в комбинация с други храни.


На финала изследователите установили, че динята създава по-голяма ситост от бисквитките и че ситостта (намален глад, по-голяма пълнота и намалено желание за ядене) продължава до 90 минути след хранене. Освен това хапващите диня отслабват, нивата на кръвното им налягане се нормализират, подобряват антиоксидантния си статус и кръвните липиди.

 

По-добро храносмилане


Фибрите в динята поддържат здравословната функция на червата. Плодът съдържа също течности и пребиотици, които стимулират растежа и/или активността на полезните бактерии в дебелото черво. Пребиотиците са обвързани със здравето на имунната функция, противовъзпалителните процеси и положителното настроение. Пребиотиците също повишават абсорбцията на минерали, подобряват нивата на глюкозата в кръвта и инсулин.

 

Източник: Нealth.com