Няма нищо по-вълнуващо в горещите летни дни от резен сочна и свежа диня. И сякаш цветът и сладостта ѝ ни вдъхват повече живот и тонус да се радваме на заобикалящия ни свят. Дали пък динята си заслужава да я ядем, тя е сладка и свръхводна?...

 

Ето част от фактите...


 

Вода, много вода... Водата е здраве и младост

92% от съдържанието на динята е вода, което позволява вкусно хидратиране на организма и поддържане на температурата му въпреки горещините. Температурният баланс е важен за протичане на нормалното функциониране на всички органи и системи в тялото, но се отразява особено благоприятно на сърцето, храносмилателната система и кожата. Динята помага за поддържането на нейната еластичност и предпазва от сухота, от която толкова се страхуваме – сухата кожа предвещава бръчки и ускоряване на стареенето.


Намалява риска от сърдечни заболявания и някои видове рак


Динята е богата на антиоксиданта ликопен и по този показател е първенец сред плодовете. Това е същият нутриент, на който се дължи специфичният цвят на плода. Съдържанието му варира между 15 и 20 мг за 300 г диня.


Ликопенът очевидно е значителен антиоксидант след като през последните години непрекъснато излиза в научни изследвания и връзката му с по-ниския риск от някои сериозни заболявания. Например ракови - понижен риск от рак на простатата, и сърдечни заболявания. 


Като типичен летен плод динята е богата и на витамин С, който помага на организма да се справи с текущите възпалителни процеси и в борбата му с ефектите на свободните радикали. Има ли много слънце – добре е да сме си осигури достатъчен естествен прием на витамин С – със сигурност това ще се отрази благоприятно и на кожата.


Диня за здрави очи


Динята е източник и на витамин А, който играе значителна роля за предпазване от свързаната със стареенето макулна дегенерация.
Антиоксадантната комбинация ликопен, витамин А и витамин С дава сериозна опора на имунитета.

 

Ако илюстрираме с числа...


100 г диня съдържа само 30 ккал. Въглехидратите, фибри и захари, се равняват на 3%: фибрите са 1% от тях, захарите са 6,2 г.
Динята осигурява необходимия за поддържането на водно-електролитния баланс и оттам на кръвното налягане калий – 112 мг. Количеството на натрия е незначително. В нея се намират 7 мг калций и желязо.

 

Витамини: Витамин А, витамин С, пантотенова киселина (витамин В5), тиамин (витамин В1), пиридоксин (витамин В6), рибофлавин (витамин В2), ниацин (витамин В3). Листата на нутриенти на динята е дълъг, но те са в незначителни количества. В това числа попадат фолат, бета-каротин, лутеин и зеаксантин, холин.

 

От минералите най-значително спрямо дневните потребности в сравнение с останалите в динята е присъствието на: мед, магнезий, манган, фосфор, калций, желязо,селен и цинк.


От аминокиселините има наличие на лизин, треонин, триптофан, изолевцин, левцин, метионин, фенилаланин, тирозин и валин.

 

Източници:

www.nutritionvalue.org

health.usnews.com