Човешкият организъм елиминира вредните вещества, попаднали в тялото, чрез черния дроб, бъбреците, червата, белите дробове, лимфните възли и кожата. Понякога обаче тялото ни не може да се справи само и се появяват симптоми като хронична умора, кожни раздразнения, алергии, подуване на стомаха и торбички под очите. Те са признак, че организмът ни има нужда от допълнителна детоксикация.
 
Детоксикацията се практикува от векове в индийската система за грижа за здравето аюрведа и традиционната китайска медицина. Тя представлява пречистване на кръвта от вредните вещества, натрупани в организма – твърди метали, пестициди и отпадъчни продукти на метаболизма.
 
За да пречистим тялото си на първо място трябва да ограничим приема на алкохол, кафе, цигари, рафинирана захар и наситени мазнини. В следващата стъпка трябва да елиминираме вече натрупаните токсини чрез подходящ хранителен режим, който да ни осигури достатъчно количество вода и полезни вещества. Ето защо детоксикацията е невъзможна без консумацията на сезонни плодове и зеленчуци. Предимството им е в това, че зреят под слънчевите лъчи и запазват съдържащите се в тях витамини и не подлежат на допълнително третиране с цел дълго транспортиране.
NEWS_MORE_BOX
 
Черешите са изключително полезни в процеса на детоксикация, тъй като подобряват обменните процеси в организма, стимулират дейността на черния дроб и бъбреците и спомагат за изхвърлянето от организма на лошия хоилестерол. В тях се съдържа веществото антоцианин – червен пигмент с мощни антиоксидантни свойства. 
 
Друг подходящ за детоксикация сезонен плод са ягодите. Освен, че са сочни и ароматни, те съдържат важни за тялото витамини като В9 и В5. 100 г ягоди ни помагат да си набавим препоръчителната дневна доза витамин С и ни зареждат с ценни минерали като калий, желязо и магнезий. С високото си съдържание на фолиева киселина и флавоноиди те са незаменим помощник в пролетното „почистване“ на организма.
 
Репичките са много подценяван пролетен зеленчук с редица здравословни ползи. Те стимулират дейността на черния дроб и бъбреците, усилват секрецията на храносмилателните жлези и подобряват функцията на храносмилателната система. Подобно на ягодите и черешите, репичките също съдържат антоцианин и витамин С, което ги превръща в добра алтернатива в борбата с пролетната умора.
 
Не на последно място в диетата си трябва да включим и марулята. Тя е отличен източник на витамин К, С, А и В6. Въпреки, че има ниско калорийно съдържание, зелената салата включва редица полезни вещества като лутеин, ликопен, бета каротин, калций, калий, желязо и фолиева киселина.