Всяка година Световният ден на здравето се отбелязва на 7 април. По този специален повод, нека поговорим за важността на това да поемем отговорност за здравето си и за начина си на живот.

 

Грижата за себе си е много повече от това да се чувстваме и изглеждаме добре, защото въздействаме и на околните. Даваме добър пример на децата, пълни сме с енергия, в състояние сме да подкрепим близките си и общността.


 

Вижте няколко съвета за това как да подобрим начина си на живот, които и науката е доказала.

 

Не пийте подсладени напитки

 

Подсладените напитки са една от главните причини за качване на килограми, защото мозъкът ни не отчита калориите от течната захар така, както от твърдата храна. Някои плодови сокове могат да бъдат почти толкова лоши, колкото колата в това отношение.

 

Яжте ядки

Ядките са невероятно хранителни и здравословни. Те са богати на полезни мазнини, магнезий, витамин Е и фибри. Ядките могат да ви помогнат да отслабнете и в борбата с диабет тип 2 и сърдечносъдовите заболявания.

 

Избягвайте преработената храна (вместо това яжте естествена храна)

Много от преработените храни са невероятно нездравословни. Някои техни съставки могат да стимулират центровете за удоволствие в мозъка и така подвеждат тялото да преяжда и дори водят до пристрастяване. Тези храни обикновено са с ниско съдържание на фибри, протеини и микроелементи.

 

Яжте тлъста риба

Противно на очакванията, „тлъстите риби“ са чудесен източник на качествени протеини и здравословни мазнини. Към „тлъстите” риби спадат сьомгата, пъстървата, шаранът и рибата тон, които са богати на омега-3 мастни киселини.

 

Наспивайте се добре

Недостатъчният сън увеличава риска от инсулинова резистентност и с времето може да влоши физическото и умственото ви здраве. Недоспиването е и един от най-силните индивидуални рискови фактори за наддаване на тегло и затлъстяване.

 

Погрижете се за стомашно-чревния такт

Добрите бактерии в червата, наричани микробиота, са важни за цялостното ни здраве и имунитет. За по-добро чревно здраве помагат пробиотични храни като кисело мляко и кисело зеле, както и приемът на храни, богати на фибри.

 

Пийте вода, особено преди хранене

Пиенето на достатъчно вода има многобройни ползи и дори може да увеличи броя на изгорените калории. Най-доброто време за пиене на вода е 30 мин. преди хранене.

 

Не прегаряйте месото

Когато при пържене или приготвяне на грил месото загори, в него се образуват вредни съединения, които повишават риска от развитие на рак. Панирането също е вредно. От здравословна гледна точка е най-добре месото да се вари на ниска температура или да се изпече на фурна.

 

Яжте много зеленчуци и плодове

Зеленчуците и плодовете са заредени с фибри, витамини, минерали и антиоксиданти. Дневният прием трябва да включва поне пет порции различни плодове и зеленчуци, като една порция плодове или зеленчуци за възрастни се равнява на 80 г.

 

Правете редовно упражнения

Аеробните упражнения са едно от най-добрите неща, които можете да направите за вашето психическо и физическо здраве. Те са особено ефективни при намаляване на коремните мазнини, което води до значителни подобрения в метаболитното здраве.

 

Откажете цигарите

Ако пушите или злоупотребявате с алкохола, първо се справете с тези навици. Диетата и упражненията могат да почакат.

 

Избягвайте силно преработените въглехидрати

Рафинираните въглехидрати са силно обработени, за да се премахнат фибрите в тях. Те са с ниско съдържание на хранителни вещества. Закуската с мюсли, например съдържа такива въглехидрати, често и добавени захари, докато овесените ядки съдържат много по-малко количество преработени въглехидрати.

 

Избягвайте изкуствените трансмазнини

Изкуствените трансмазнини създават риск от възпаление и сърдечни заболявания. Те се съдържат най-вече в маргарини, опаковани солени и сладки изделия и пържените в растителни масла храни.

 

Използвайте много билки и подправки

Съществуват много невероятно здравословни билки и подправки. Джинджифилът и куркумата например имат силен противовъзпалителен и антиоксидантен ефект. Затова е добре да включите колкото се може повече билки и подправки във Вашата кухня.

 

Погрижете се за емоционалното си здраве

Удовлетворяващите социални отношения са важни не само за психическото, но и за физическото здраве. Времето насаме също.

 

Ако имате излишни мазнини по корема, отървете се от тях

Мазнините по корема са особено вредни, защото се натрупват около вашите органи и са рисков фактор за метаболитни заболявания. Намаляването на въглехидратите и приемът на повече протеини и фибри са добър начин да се справите с тях.

 

Не се подлагайте на диета

Диетите са неефективни и рядко работят добре в дългосрочен план. Всъщност, диетата е една от най-сигурните предпоставки за наддаване на тегло. Вместо да се подлагате на диета, опитайте да възприемете по-здравословен начин на живот. Съсредоточете се върху качественото подхранване на тялото си, вместо да го лишавате.

 

 

Източник:

https://www.healthline.com/nutrition/27-health-and-nutrition-tips