Състоя се първата от серия отворени дискусии на тема “Говорим за вода”. Инициатор и организатор на събитието е фондация “Български национален воден съвет”.


Като лектори на дискусията частват водещи специалисти в областта на диетиката, здравословното хранене, дерматологията, педиатрията. Мнението си за водата и влиянието й върху всички аспекти на съвременния живот изказаха и психолози, фитнес инструктори, лектори по тибетска медицина и йога, както и родители.
 

Дискусията започна с представяне на проблема за здравословното хранене, водата и затлъстяването. Лектор по темата “Дебели сме, защото не пием достатъчно вода” бе проф. Донка Байкова. Тя отбеляза, че количеството на водата в организма на всеки човек е индивидуално и че дори и при уседнал начин на живот, възрастните губят средно по 2,5 л течности всеки ден – 1,5 л с урината и 500 мл с потта.


За да се възстановят тези загуби, проф. Байкова препоръчва да се приемат поне по 30 мл вода на кг телесно тегло от всички с нормално телосложение и допълнително по 1 чаша вода на всеки 10 кг допълнително тегло. Задължително при високи температури – поне по още една чаша над дневния прием.


При отслабване подходящи са нискоминерализираните води, смята доц. Байкова. Според нея, в случая следва да се избягват тези с високо съдържание на натрий, за да не се увеличава концентрацията на сол в организма.


Напитките не заместват водата – особено бирата, кафето и натуралните сокове – те са един вид течна храна. Ако се приемат заради нуждата от течност, то следва да се разредят.


Според проф. Байкова, често пъти се бърка чувството на глад и жажда, затова препоръчва да се пие по една чаша вода преди да посегнем към храна. Едва, ако след това чувството на глад остане, следва да се прибегне към хранене.  


Препоръчително е да се пие поне по 1 чаша вода 30 минути преди хранене, една чаша по време и една след хранене, за да се ускорят метаболитните процеси.