Консумацията на вода е важна не само през горещините. Тя е основен градивен елемент в организма и никое живо същество не може да съществува без нея. Водата е от съществено значение за всяка клетка и функция в организма и липсата ѝ може да доведе до различни здравословни проблеми. Според данните на скорошна анкета, 39,87% от българите не пият достатъчно вода, а 1 на всеки 100 души не пие вода изобщо, което е обезпокоителна статистика.

За да обърнем внимание на ползите и важността за организма от адекватната консумация на вода, потърсихме д-р Райна Стоянова. Повече нейни съвети можете да намерите в специализирания ѝ блог - raynastoyanova.com.



- Защо консумацията на вода е толкова важна?

Водата е основен елемент от природата и телата ни. При новородените водата представлява 75% от телесната им маса, а при възрастните съдържанието пада до 50%. Пиенето на вода е изключително важно за запазване баланса на течностите в тялото. При недостатъчен прием на вода, по-възрастните хора са подложени на съществен риск от дехидратация. Запекът е само един от неприятните проблеми, свързани с недостатъчната консумация на вода, ето защо редовното пиене на течности си остава най-доброто лекарство.

Без вода няма да оцелее нито едно живо същество. Водата засяга всички области на нашия живот и е важна част за поддържане на здравето ни. Водата е необходима в борбата срещу инфекциозните заболявания, раковите болести, поддържа здравето на имунната система и кожата, участва в биохимията на тялото и съдейства за повишаване на енергийните нива.

Питейната вода идеално замества по-високо калорични или безалкохолни напитки, пълни със захар и така помага в редукцията на телесното тегло. Водата отстранява продукти от разпада на мазнини и естествено потиска апетита ни.

Недостатъчната консумация на вода може да доведе до нарушаване функциите на нервната система, изразяващо се като - умора, главоболие, намалена концентрация и памет. С всеки 1% дехидратация телесната температура се покачва с 0,1 - 0,2 градуса, а когато надхвърли 2%, работоспособността намалява. Според статистиката всеки шести българин има проблеми с бъбреците. Това съвсем не идва да се интерпретира, че е нужно да се хиперхидратираме. Не е вярно твърдението, че колкото повече вода се пие, толкова по-добре е това за здравето и в частност за бъбреците.

Препоръчителното дневно количество вода за здрав човек, зависи от много фактори – теглото, вида работа, която извършва, начинът на хранене и т.н. Всяко едно предозиране с вода, от друга страна, води до износване на бъбреците.

- Какво е необходимото дневно количество вода на организма?

Отговорът на този въпрос е много относителен и зависи от индивидуалните характеристики на съответния човек. Стандартно се препоръчва приемането на 1,5 - 2 литра течности дневно.  Практичен съвет за самостимулирането на водната консумация е да се научим да държим винаги шише с вода на бюрото в офиса или в чантата си. Важно е да се знае, че за всяка напитка, която съдържа кофеин, трябва да се изпива една допълнителна чаша вода.

- А децата – по колко вода дневно трябва да консумират?

Отново важи правилото за индивидуалния подход. Различните деца са различно активни. Обобщено казано, новородените трябва да консумират по 150 мл течности на килограм телесна маса, децата – по 50 - 60 мл, а възрастните – по около 30 - 35 мл за килограм телесна маса. Източници на вода могат да бъдат и различните видове плодови напитки, самите плодове, супите и т.н.

- Жаждата ли е единственият симптом, който сигнализира за необходимост от хидратиране на организма? По какви други признаци можем да разберем необходимостта на организма от вода?

Недостатъчният прием на вода затруднява клетъчната функция чрез предизвикването на електролитен дисбаланс, намаляване на обема на плазмата и невъзможност за регулиране на телесната температура. Повечето хора не приемат вода, докато не усетят жажда. В този момент обаче, телесните течности са намалели под нивото, необходимо за нормалното функциониране на тялото. Водните загуби се увеличават при физически усилия, горещо време, ниска влажност на въздуха, голяма надморска височина, диета, богата на фибри, консумация на напитки, съдържащи кофеин и алкохол. Така че моят съвет е да не се чака до настъпването на усещане за жажда, а да се пие регулярно през малки интервали.

Останалите симптоми на дехидратация са: намален тургор на кожата, суха кожа,  объркване, виене на свят, слабост, мускулни крампи, изтощеност; нерегулярна пулсова честота.

- Има ли значение каква вода консумираме – изворна, минерална, чешмяна? Коя от тях е най-подходяща за организма ни? Трябва ли да я редуваме?

Минералните води се добиват обикновено от 300 до 700 м дълбочина. Чрез процеси, отнели хиляди години, в кухините с вода в недрата на Земята, минералите от скалите са преминали във водата. Поради това тези води са с по-висока обща минерализация и извират с температура над 20 градуса по Целзий. Най употребяваните марки минерална вода в България са с обща минерализация 200 - 450 мг/л (Девин, Горна Баня, Банкя, Хисар, Торн спринг и др.)

Изворните води се добиват значително по-близко до земната повърхност, на 0 - 100 м дълбочина, при температура под 20 градуса по Целзий. Като “по-млади“  води те са с много ниска минерализация - обикновено 80 - 100 мг/л. Най-разпространена в България е популярна марка изворна вода с розов етикет, която е с много ниска обща минерализация – 82 мг/л и много ниско ниво на натрий/сол – 5,4 мг/л. Тя се препоръчва за бебета, при нисконатриеви диети и когато е важно да се избегне задържане на вода в организма.

Трапезната вода също може да е с много ниска минерализация, но това е в резултат от обработка с цел дезинфекция или отстраняване на нежелани микро- или макроелементи или лош мирис,вкус.

Чешмяната вода е пример за трапезна вода. Тя е филтрирана и задължително обработена с хлор, изминала километри по водопреносната мрежа и променила състава си в зависимост от тръбите и водоемите, през които е текла и престоявала. В някои райони тя е „твърда” и по-високо минерализирана.

NEWS_MORE_BOX



И в пиенето на вода важи препоръката за разнообразие и съответно редуване на водите. Целта е да се избегне натрупването на минерали, а също така тялото ни да не привиква към ползите, които получава от минералната вода.

За съжаление, препоръката за редуване се тълкува неправилно. Представително изследване, проведено през март в България, показва, че 77 % от потребителите на бутилирана вода редуват водите, но цели 46 % от тях заменят една марка минерална вода с друга минерална. Такова редуване на водите няма особен смисъл – тялото не може да си отпочине, тъй като макар и с различен състав като количество минерали, повечето минерални води съдържат еднакви като вид вещества и са високо минерализирани.

- Вредно ли е да се пие студена вода?

Консумацията на много студена вода свива кръвоносните съдове в гастроинтестиналния тракт и така затруднява процеса на храносмилане и забавя усвояването на хранителните вещества. От друга страна, студената вода изисква отделянето на енергия от тялото и метаболизма ни и съответно изразходва калории, неслучайно един от диетичните трикове за мързеливо губене на калории е пиенето на ледено студена вода и дори „дъвченето“ на лед.  Що се касае за условията на околната среда пиенето на много течности е задължително при високи температури, за да се предпазим от прегряване и топлинен удар. Желателно е течностите в горещините да съдържат сол, за да се компенсират загубите с потта. Айрян, бульони, натурални сокове са най-подходящите напитки, които предотвратяват дехидратацията при жега.

Напоследък, много се говори за пиене на топла вода, особено сутрин на гладно -  със сока на половин лимон за алкализиране или с няколко капки сок от бреза за дрениране. Това е един чудесен ритуал за старт на деня ни.