Не се отказвайте от виното, ако искате да отслабнете. То може да ви помогне да свалите килограмите, споделя проф. Роза Ламуела-Равентос на уебсеминар по хранене на тема „Вино и контрол на теглото – възможно ли е?“. Според нея умерената консумация на червено вино не е свързана с напълняване. 


Ламуела-Равентос е професор в Катедрата по хранене, хранителни науки и гастрономия на Училището по фармация и хранителни науки към Университета в Барселона и директор на Института за изследване на храненето и безопасността на храните (INSA-UB) от декември 2015 г. Определя се като един от най-влиятелните учени и изследователи в областта.


Полифенолите в червеното вино могат да увеличат енергийния разход и окисляването на мазнините, което подпомага процеса по редуциране на теглото. Леката алкохолна напитка може да помогне да се изгорят калориите от храната при условие, че се консумира по време на храненето.



Според проф. Ламуела-Равентос има погрешно схващане и класифициране на червеното вино в категорията продукти, които „носят празни калории“. Елиминирането му от трапезата наред с останалите алколони напитки е грешно, червената опияняваща напитка все пак носи комбинация от редки полезни вещества – освен полифенолите, съдържа минерали и витамини


От проучването PREDIMED (Prevención con Dieta Mediterránea), което е фокусирано върху дългосрочните ефекти на средиземноморската диета с участието на 7500 души, през 2013 г. е била направена констатацията, че консумиращите червено вино не се хранят по-здравословно от други, но въпреки това при тях се регистрира по-нормален пулс и по-нисък индекс на телесна маса


Резултатите относно контрола на теглото са най-оптимални при умерена консумация на червено вино – между 7 и 14 единици на седмица, въпреки че подобна връзка се наблюдава и при пиещите по-малко и повече. 


Сред умерените консуматори на вино се отчитат и по-нисък сърдечносъдов риск. Това е установено чрез изследвания на толеранса към глюкоза и нивата на триглицеридите сред участниците. Виното очевидно не влияе нагативно на стайностите на холестерола.


Според проф. Ламуела-Равентос умерената консумация на вино има „защитен ефект“ по отношение на сърдечносъдовите заболявания, диабет и метаболитен синдром. Но констатацията се отнася до консумацията на червено вино по време на хранене. Ефектът е неутрален, когато се приема отделно. Не така стоят нещата с консумацията на бира, която приемана отделно и в по-голямо количество се свързва с по-висока честотата на метаболитен синдром. 


От провеждащо се в момента проучване става ясно, че консумацията на червено вино не влияе негативно на теглото и обиколката на талия при жени след менопауза, които по принцип са по-склонни към висок индекс на телесна меса. При тези дами консумиращи по чаша червено вино се установяват и по-ниски нива на холестерола. 

 

Съставката, която дава калоричността на виното, е етанолът. То съдържа и калий, който е ключов елемент за регулирането на кръвното налягане. Полифенолите са над 75 вида – от антоцианини до флавоноиди, като най-популярният от тях е ресвератролът. 100 мл червено вино съдържа 200 мг полифеноли. Те са само 30 мг при бявото вино. 


Ресвератролът се отличава с това, че помага да се увеличи кафяната мазнина в тялото – възприемаща се като „добра“. Това са мазнини, които се превръщат в топлина. Процесът на термогенеза е свързан с изгаряне на повече от приетите с храната калории. 


Освен това полифенолите в червеното вино подобряват чревната микробиота, за чието влияние за здравето все повече се коментира в научната общност.


Полифенолите се съдържат най-вече в плодовете и зеленчуците и на трето място в червено вино. Те са повече в него отколкото в зехтина и ядките. 
Полифенолите имат отношение към по-ниската честота на сърдечносъдовите инциденти.


25% на полезния ефект на средиземноморската диета се дължи на червеното вино. Дали има същия ефект при „западния стил на хранене“ – проф. Ламуела-Равентос отбелязва, че от двата варианта с или без консумация вино умерената е с по-добър ефект върху теглото. Не бива да се забравя, че виното все пак е алкохолна напитка и като такава то не е подходящо при наличие на чернодробно заболяване, както и при бременност. 

Какъв е съставът на червеното вино?

  • 85 ккал на 100 г; 86% вода, 11% алкохол, 2,6% въглехидрати, 0,1% протеин;
  • Общо на 100 г червено вино 174 мг минерали, 127 мг калий, 23 мг фосфор, 12 мг магнезий, 8 мг калций, 4 мг натрий;
  • 0,3 мг витамини общо, 0,2 мг ниацин.* 
  • Съдържа и компоненти като 1% глицерол и 0,4 % органични киселини, главно винена киселина, 0,1% полифеноли.
  • 0,5% други компоненти (аминокиселини, летливи вещества, ацеталдехид, висши алкохоли, сорбитол, манитол, сулфити).

 

Източници: 
*National Nutrient Database for Standard Reference Release 27 of the USDA
Polyphenols in red wine 'burn calories in food' - The Drinks Business