Зърната киноа набраха популярност през последните години, въпреки че тази храна е позната на местните от повече над 5000 години.


Киноата стана популярна напоследък заради липсата на глутен в съдържанието ѝ, но също така тя е богата на фибри (разтворими и неразтворими), витамини, минерали и други антиоксиданти. Оказва се, е добър източник и на растителни протеини.


Има различни сортове киноа, които се различават по цвят, вкус, текстура и хранителен състав. 



Червената киноа обаче е по-особена...


Родината ѝ е Южна Америка, като още инките са я използвали за придобиване на специфични сили при консумация. Воините им са вярвали, че червеният цвят на зърната им дават издръжливост и смелост. Позната е с наимонавинието Chenopodium quinoa. Наричана е още Червена Инка. Зрънцата и са плоски и овални. Приготвени придобиват сферична форма.


Въпреки че има хранителния профил на зърнените култури и се приготвя за консумация по сходен начин, киноата не е точно зърнена култура - за разлика от пшеницата, например, не расте на стъбло, води се зърноподобна.


Киноа е добър източник на манган, мед, форфор и магнезий, което я прави изключително подходяща храна за деца и жени. Съдържа още фолиева киселина, цинк и желязо, както и полезните В витамини: тиамин, рибофлавин и витамин В6, които са съществени за мозъчната функция и метаболизъм. 


Сравнение с житните е по-нискокалорична, затова пък е едно от малкото растения, които съдържат 9 есенциални мастни киселини, включително лизин. Лизинът е незаменима аминокиселина, която не се синтезира от човешкия организъм и по-принцип се намира по-рядко в храните ни. 


Съдържанието на хранителните вещества в червеното киноа е същото като при останалите сортове, с тази разлика, че в него има специфични бета-аланини, която ѝ предава специфичния цвят на зърната и на която се дължи търсеното от инките и днес от спортистите действие - по-висока издръжливост и бързо възстановяване. Този пигнемнт се смята за изключително добър антиоксидант.


За червената киноа са характерни два типа флавоноиди: кемпферол, който редуцира риска от хронични заболявания, в това число на сърдечносъдови и ракови; и кверцетин - който е полезен срещу/при болест на Паркинсон, остеопороза, сърдечносъдови и някои видове онкологични заболявания.

 

Несъмнено съставът ѝ я прави изключително подходяща прана за контрол на липидите, при наднормено тегло и затлъстяване, глутенова непоносимост или алергия, диабет тип 2.

 

Червената киноа може да се добави към салата, както и в зеленчукови ястия. С нея може да се замени оризът или да се добави в зърнената закуска от типа на овесената каша.

 

Заради сапонините по обвивката им киноата е леко горчива, затова преди приготвянето ѝ трябва да се изплакне добре. Някои предпочитат да я киснат, така се отделят някои фталати и оксалати, което благоприятсва по-лесното усвояване на съдържащите се в зърната витамини и минерали. На една чаша киноа се слагат 2 вода.