Чувството за умора на събуждане сутрин е добре познато: просто не успяваме да се разсъним, въпреки че може да сме спали достатъчно през нощта.

 

В опит да се ободрим в такива дни, често пием кафе след кафе. Но прекаленият прием на кофеин може да засили чувството за напрегнатост и тревога, вместо да ни освежи.


 

Вместо да прекаляваме с кафето, има по-здравословни и съвсем практични начини да прогоним сутрешната умора и да се заредим с енергията, от която се нуждаем.

 

Изпийте чаша вода за добро утро

Умората е класически симптом на дехидратация. Дори и в лека степен, дехитратацията може да предизвика сънливост, намалени когнитивни способности и нарушения в настроението.

 

Затова, преди всичко останало, изпийте чаша вода на гладно сутрин, която ще освежи цялото тяло. За да се отърсите от сутрешната летаргия, опитайте да пиете повече вода и безкофеинови напитки през деня.

 

Протегнете се и раздвижете своето тяло

Има причина всички бозайници да се протягат, когато се събуждат. Мускулите ни са буквално парализирани (атония) през нощта, по време на дълбоката фаза на сън. Чрез протягане те се активират, което освобождава енергостимулиращи ендорфини.

 

Освен протягането, зареждащо действат йогата и раздвижването. Само 25 минути йога сутрин повишават енергийните нива и стимулират мозъчната дейност. Кратка разходка пеша или с колело също тонизира.

 

Често утрото е момент, в който много хора искат отново да си легнат. Правенето на упражнения може да звучи доста неприятно, но е точно това, от което тялото се нуждае, за да се презареди.

 

Изследвания показват, че дори 30 секунди раздвижване под формата на упражнения за усукване на торса или подскоци биха свършили чудесна работа.

 

Избягвайте приема на захар до обяд

Бъдете съзнателни в избора си на закуска. Подсладеното с повече захар кафе, сладкишите и тестените закуски могат да доведат до класическия рязък скок на кръвната захар, последван от рязък спад в нейните нива, който ни кара да се чувстваме изцедени.

 

Обърнете внимание на етикетите, за да видите колко захар съдържа една закуска - и намалете нейния прием, когато е възможно. Дръжте под ръка жива храна като ябълки, моркови, ядки и портокали.

 

Пийте по-малко кафе

Кафето има някои ползи за здравето, но прекалено големият прием може косвено да допринесе за повишена умора по-късно през деня.

 

Проучване показва, че хората, които пият повече кафе или кофеинови напитки, се чувстват по-уморени в края на деня. Вместо поредната чаша кафе, може да си подарите чаша освежаващ билков чай и да се убедите, че с по-малко кофеин може да се почувствате по-бодри.

 

Излезте сред природата, за да се почувствате по-живи

Слънчевата светлина увеличава нивата на серотонин в тялото, което води до по-спокоен сън, и следователно, до повече жизнена енергия.

 

Затова опитайте да прекарате част от сутринта на открито или сред природата, а когато нямате възможност – поне дръпнете завесите, за да може слънчевата светлина да влезе сутрин в стаята.

 

Погрижете се за психичното си здраве

Ако сутрешната умора се превърне в хроничен проблем, това може да се дължи на депресия или тревожност. Хората с депресия често се чувстват по-потиснати сутрин, а понякога чувството на депресираност се проявява само сутрин.

 

Когато сутрешната умора стане хронична, водете си дневник, за да проследите настроението си и се консултирайте със специалист по психично здраве за помощ.

 

Спазвайте хигиена на съня

Добрата хигиена на съня на има ключово значение за доброто наспиване. Сред здравословните навици за сън и почивка са лягането по едно и също време всяка вечер, както и изключването на всички електронни устройства поне един час преди лягане.

 

Ставането по едно и също време всяка сутрин от своя страна помага да се поддържа вътрешният ни биологичен часовник, който е отговорен за чувството на сънливост.