Булгурът е пълнозърнеста храна, която има характерен мек вкус. Той е с ниско съдържание на мазнини, богат е на фибри и минерали, което го прави и подходяща част от здравословния хранителен режим. 
 
Консумацията на булгур може да помогне за облекчаване на хроничните възпаления, като по този начин осигурява защита срещу някои заболявания. По време на клинично проучване от 2008 г, публикувано в American Journal of Clinical Nutrition, се установява, че хората, които консумират високи количества бетаин – метаболит, който се съдържа в пълнозърнестата храна, имат по-ниски концентрации на хомоцистеин в организма си. Той е маркер на хронично възпаление, което се свързва с развитие на сърдечно заболяване, остеопороза, болест на Алцхаймер и диабет тип 2
 
Консумацията на булгур намалява и риска от развитие на камъни в жлъчката. Неразтворимите фибри, които се съдържат в него, помагат за по-лесното преминаване на храната в червата, помагат и на организма по-ефективно да използва инсулина и понижават нивата на триглицеридите в кръвта. 
 
Има данни, че булгурът може да предостави и протективен ефект срещу развитие на рак. По време на клинично проучване от 2007 г се установява, че жените, които се намират в периода преди менопаузата и консумират диета, с богато съдържание на булгур, имат по-малък риск от рак на гърдата
NEWS_MORE_BOX
 
Количеството от една чаша сварен булгур осигурява 8,19 г диетични фибри, което около 33% от препоръчителния дневен прием. 
 
Тази храна и е богат източник на манган, тъй като споменатото количество доставя 1,11 мг от минерала, което е около 50% от препоръчителния дневен прием. Манганът е минерал, който се съдържа в костите и в някои вътрешни органи и е от съществено значение за нормалната мозъчна и нервна функция, твърдят изследователи от Университета на Мериленд Медицински център в САЩ. 
 
Този елемент помага още за образуването на съединителна тъкан, както и за процесите, свързани със съсирването на кръвта.