Всички тестени изделия от групата на спагетите и макароните, означавани като паста, са богати на въглехидрати, което е основен техен недостатък. Съдържат обаче и редица полезни за здравето вещества. Кои са те и в какви количества ще се съдържат, зависи от типа на пастата – дали е приготвена от бяло, или от пълнозърнесто брашно.

 

На база на типа брашно може да се направят различни заключения за хранителната стойност на всички типове спагети и макарони. Така се оказва, че макар и вредни по отношение на високото съдържание на въглехидрати и глутен, някои видове паста може да са много по-малко вредни от други и дори да носят здравословни ползи.


 

Чрез обелването на зърнените култури се губят и голяма част от полезните вещества в обвивките им. Това е основната причина за драстичните разлики в хранителната стойност на пастата от бяло и от пълнозърнесто брашно.

 

Справка със съдържанието на двата типа тестени изделия показва съпоставими стойности единствено по отношение количестото на 2 хранителни вещества в 100 г продукт. Установено е, че в 100 г паста от бяло брашно има 45 г въглехидрати и 8 г протеини. В същото количество пълнозърнеста паста се откриват 40 г въглехидрати и 7.5 г протеин.

 

На база на други жизненоважни хранителни вещества се отчита сериозно преимущество на пълнозърнестите тестени храни:

 

Хранителни вещества (в 100 г продукт) Пълнозърнеста паста Паста от бяло брашно
Мазнини 0,8 1,5
Фибри 6 2,5
Манган 97% 25%
Мед 12% 7%
Магнезий 11% 5%

*Процентното съдържание е на база на препоръчителния дневен прием

 

Много от тестените изделия обаче са допълнително обогатени с витамини от групата В-комплекс, което ги прави по-богат техен източник от пълнозърнестите:

 

Хранителни вещества (в 100 г продукт) Пълнозърнеста паста Паста от бяло брашно
Тиамин (витамин В1) 10% 25%
Рибофлавин (В2) 4% 12%
Фолиева киселина (В9) 2% 25%

*Процентното съдържание тук също е на база на препоръчителния дневен прием

 

NEWS_MORE_BOX

 

Макар да се наблюдава наличие на високи дози на много от полезните вещества в нея, дори пълнозърнестата паста не може да се означи като здравословна храна, поради високата си калоричност и съдържанието на глутен.

 

И двата типа тестени изделия не са препоръчителни при хора с диабет, метаболитен синдром, затлъстяване и глутенова непоносимост. Дори и при здрави хора обаче редовната консумация на паста, независимо бяла или пълнозърнеста, не е препоръчителна и се допъска само при редовно спортуващи хора, изразходващи голямо количество енергия ежедневно.