Никога не подценявайте силата на банана. Това е призивът на учените, изследващи биологичните ползи от консумацията на този екзотичен плод. Оказва се, че бананът носи неподозирани здравни ползи, дължащи се на богатия му на биоактивни компоненти състав. Той позволява в някои случаи бананът да притежава действие, съпоставимо с това от приема на някои лекарствени средства.

 

От най-важно значение в този аспект е много високото съдържание на фибри в бананите, комбинирано с високи дози калий и количества от някои аминокиселини и витамини, поставящи банана сред водещите им природни източници. Този състав превръща банана в лечебна храна с благоприятен ефект при различни здравословни проблеми.


 

Предменструален синдром
Бананите са богати на голяма част от витамините от групата В-комплекс. Те имат много позитивен ефект върху нервната система, с което може да подпомогнат овладяването на т.нар. предменструален синдром (ПМС) при жените, характеризиращ се точно с неприятни неврологични смущения. От най-голямо значение е високото съдържание на витамин В6 в бананите. При пристъп на предменструален синдром витамин В6 се свързва с благоприятен ефект върху стомашното неразположение, болките в гърдите и честите смени на настроението. Според учените редовната консумация на банани в такива периоди има ефект, съизмерим с този от приема на добавки и лекарствени средства за овладяване на ПМС.

 

Кръвно налягане
Една от най-важните ползи от консумацията на банани е благоприятното влияние върху сърдечната дейност и кръвното налягане, асоциирано с високото съдържание на калий. Според експерти по здравословно хранене консумацията на един банан дневно има силен протективен ефект върху здравето на сърцето.

 

Аритмия
Прекомерният стрес и други фактори може да окажат негативно влияние на  метаболизма и да редуцират нивата на калий в кръвта, водейки до промени в сърдечния ритъм. Високите нива на калий в бананите помагат и за възстановяване нормалната честота на сърдечната дейност. Позитивен ефект се отчита и върху поддържането водния баланс на тялото.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Безсъние и депресивни състояния
Високите нива на триптофан в бананите са повод редовната им консумация да оказва много позитивен ефект върху настроението и съня. Триптофанът е суровина за производство на ендорфини – хормоните на щастието - и по-специално на серотонин. Освен това от него се произвежда и хормонът на съня мелатонин, който улеснява заспиването и се предписва като природно средство за лечение на безсъние. Така, редовната консумация на банани може да се окаже успешна алтернатива на медикаментите, стимулиращи секрецията на тези два хормона.

 

Запек
Бананите са много богати и на пектин, който подпомага храносмилателните процеси и детоксикацията на организма. Допълнителен плюс в случая е високото съдържание на фибри, които действат като естествен лаксатив и допринасят за по-кратък престой на храната по протежението на чревния тракт и за справяне със запека.

 

Изпълнявайки всички тези функции, напълно нормално е да очакваме, че призивът на учените да не подценяваме силата на бананите е напълно оправдан. Дори да не може да се разчита на тях като на лекарство, те ефективно допълват лечението на посочените здравословни проблеми и може успешно да профилактират появата им с времето.