Все повече нарастват хората, търсещи по-здравословни, екологични и дори етични алтернативи на месото, но дали растителните алтернативи са оптимален заместители?


Според изследване, финансирано от Националния здравен институт на САЩ, резултатите показват, че растителните алтернативи са подходящ вариант. Установено е, че имитиращите меса са добър източник на фибри, фолиева киселина и желязо, като същевременно съдържат по-малко наситени мазнини от говеждото месо. Но резултатите показват, че са и по-бедни на протеини, цинк и витамин В12.


Съветът на специалистите е винаги да четем етикета и така да избираме най-подходящ продукт за нашите цели. Например, ако ограничаваме натрия, за да контролирате високото кръвно налягане, трябва да избягваме продуктите с високо съдържание на сол.



За проучването екипът използва база данни за храните и хранителните вещества в Университета на Минесота. Изследвани са 37 алтернативни продукти на растителна основа, произведени от девет хранителни компании.


Въпреки че тези продукти на растителна основа могат да бъдат здравословна алтернатива на говеждото, например, главният автор и екипът му отбелязват по-високото наличие на вложена сол в продуктите.


Хранителните компании трябва да работят за оптимизиране на хранителните качества на своите продукти, особено по отношение на количеството сол и други съставки, съдържащи натрий, използвани при производството на вегетариански бургери и други алтернативни продукти на растителна основа от месото.


Екипът отбеляза, че Световната здравна организация е класифицирала преработените меса (месни деликатеси, бекон и колбаси) като потенциално причиняващи рак, а червеното месо (телешко, агнешко, говеждо и свинско) като съдържащи вещества, отново с потенциал на ракообразуващи. От значение е и обработката и методите за приготвяне.


Ограничаването на консумацията на червено и преработено месо значително намалява приема на наситени мазнини, но от друга страна наличието на сол в някои имитиращи меса на растителна основа може да е умерен до висок и това е проблем.


Проблем е, че не във всички случаи „алтернативата на месото“ създава очаквания за вкус. Докато някои „меса“ на растителна основа се доближават до вкуса и текстурата на истинското месо, идеята е, че тези храни предлагат различен избор на протеини.


Източници:
How healthy are 'fake meats'? (medicalxpress.com)
Plant-Based Diets (pcrm.org)