Опитвали ли сте алабаш? Зеленчукът, който е от едно семейство със зелето, броколите и карфиола, е едно от предложенията за свежа и витаминозна салата в студените дни. Може да се консумира както в сурово състояние, така и като съставна част на различни ястия. Най-голяма почит му оказват в немската кухня. 

 

Двугодишният зеленчук, който наподобява лилава ряпа (растяща над повърхността на пръстта) се появява в края на есента. Пълен е с хранителни вещества като мед, калий, манган, желязо и калций, както и витамините С, В-комплекс, А и К. Наред с това, той е богат на диетични фибри и антиоксидантни съединения, като например фитохимикали и каротини. В 100 г суров алабаш има 91 мл вода; 27 калории; 1,7 г белтъци; 0,7 г мазнини, 6,2 въглехидрати; 3,6 г фибри; 2,6 г захари.


 

Кои са ползите за здравето от консумацията на алабаш?

 

Подобрява храносмилането

 

Както повечето кръстоцветните зеленчуци, алабашът е голям източник на фибри, които могат значително да подобрят храносмилането. Те стимулират движението на червата, премахват запека, намаляват спазмите и подуването на стомаха. Същевременно така се увеличава ефективността от поглъщането на хранителните вещества на храната. 

 

Помага при отслабване

 

Зеленчукът е перфектен за диети, защото е с ниско съдържание на калории, и високо съдържание на фибри. Ако ядем алабаш под формата на салати и гозби, хем се чувстваме сити, хем не трупаме излишни килограми. 

 

Дава ни енергия/регулира кръвното 

 

Калият в алабаша подислва мускулите и така имаме повече енергия за различни натоварвания. Минералът намалява напрежението върху сърдечно-съдовата система. Това повишава кръвообръщението и намалява кръвното налягане и риска от инфаркт. Калият се комбинира успешно с натрия и регулира движението на вода между клетките. 

 

Предотвратява анемия

 

Значителните нива на желязо, открити в алабаша помагат за увеличаването на червените кръвни клетки в организма, което е от съществено значение за предотвратяване на анемията, дължаща се на дефицит на този минерал. А калийят в зеленчука подобрява усвояването на желязото.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Подобрява костната плътност

 

Един от най-добрите начини да подобрим костната плътност, е да приемаме храна, която е богата на манган, желязо и калций. Поддържането на техните нива може да стане с прием на алабаш и други пресни плодове и зеленчуци.

 

Грижи се за очите

 

Както стана ясно, алабашът е богат на каротини, включително бета-каротин, който действа като антиоксидант в организма, особено за очите. От друга страна витамин А в зеленчука неутрализира свободните радикали в очите и гони оксидативния стрес. 

 

Подсилва метаболизма

 

Витамин В-комплекс, който има в зеленчука, който е братовчед на зелето, играе ключова роля в ензимните процеси в тялото.