Горчивите храни са полезни за здравето, въпреки острия им вкус. Богати са на антиоксиданти и вещества, които могат да предотвратят редица заболявания, включително и рак

 

1. Горчив пъпеш



Горчивият пъпеш е зелен на цвят и наподобява краставица. Съдържа фитохимикалите тритерпеноиди, полифеноли и флавонодоиди, за които се твърди, че забавят растежа на раковите клетки. Използва се за понижаване на кръвната захар от диабетиците. Богат е на антиоксиданти, които намаляват риска от сърдечносъдови заболявания.

 

2. Кръстоцветни зеленчуци

 

Към този сорт зеленчуци спадат броколите, брюкселското зеле, руколата, репичките и др. Те съдържат съединенията глюкозинолати, придаващи им горчивия вкус. Консумиращите ги са с по-нисък риск от развитие на рак. Кръстоцветните зеленчуци подпомагат чернодробните ензими да обработват токсините по-ефективно.

 

3. Глухарче

 

Листата от глухарче може да се консумират сурови в салатата, супата, а дори и в тестени изделия. Заради горчивия им вкус, може да се приемат с други храни като чесън или лимон. Богати са на много витамини и минерали, включително калций, желязо, манган, витамин А, С и К. Съдържат и каротеноидите лутеин и зеаксантин, предпазващи от дегенерация на макулата. Листата от глухарче са източник на пребиотици, които стимулират здравите чревни бактерии.

 

4. Обвивката на цитрусите


Горчивината на външната кора и бялата сърцевина на цитрусовите плодове, се дължи на наличието на флавоноиди, които предпазват плодовете от вредители и са много полезни за човешкото здраве. Цитрусовите флавоноиди помагат при борбата с рак, като намаляват възпаленията в организма и ускоряват детоксикацията. Кората на цитрусите може да бъде включена към всяко ястие като подправка в настърган или изсушен вид.

 

5. Червени боровинки

 

Червените боровинки притежават антибактериални свойства и са богати на антиоксиданти. Те съдържат полифенол, известен като проантоцианидин, предотвратяващ попадането на бактерии по телесните тъкани. Рискът от инфекции в стомаха, червата и уринарния тракт се намалява, ако се приемат по две чаши дневно сок от червени боровинки. Редовната им консумация е свързана с добро сърдечно здраве, намалено възпаление, кръвно налягане и кръвна захар.

 

NEWS_MORE_BOX

 

6. Какао

 

Хората, които ядат шоколад 5 пъти седмично, имат по-нисък риск от сърдечни заболявания, спрямо тези, които не ядат.
Това се дължи на полифенолите и антиоксидантите, които се намират в какаото. Неподсладеното какао на прах, какаовите зърна и тъмният шоколад съдържат най-малко захар, но най-много антиоксиданти. Те са добър източник и на минерали, включително мед, манган, желязо и магнезий.

 

7. Кафе

 

Кафето е богато на полифеноли, като най-разпространена е хлорогеновата киселина, силен антиоксидант, отговорен за по-нисък риск от сърдечносъдово заболяване и диабет. Някои изследвания показват, че кофеиновото кафе дори може да предотврати неврологични заболявания като болестта на Алцхаймер и Паркинсон.