Независимо дали имате диабет и искате да постигнете траен контрол върху кръвната си захар, или сте предразположени към развитие на заболяването и искате да го профилактирате, рационалното хранене е сред основните средства, на които да разчитате.

 

В Световния ден за борба с диабета ще представим няколко храни, които е желателно да се включат в хранителния режим при лечение или превенция на захарната болест.


 

  • Ядки – орехи, лешници, кашу и особено бадеми

Високото съдържание на ненаситени мастни киселини в ядките подпомага контрола върху високата кръвна захар и носи противовъзпалителни ползи. Бадемите се посочват като най-пълноценната по съдържание ядка за борба с диабета.

 

  • Семена – ленено, слънчогледово и най-вече тиквено

Редом с ядките семената са сред продуктите с най-високо съдържание на омега-3 и омега-6 мастни киселини.

 

  • Риба – сьомга, скумрия, риба тон

Мазните риби не само имат високо съдържание на ненаситени мастни киселини, но и са богат източник на протеини при ниско съдържание на въглехидрати и калории.

 

  • Горски плодове – къпини, боровинки, малини

Това са най-комплексно действащите хранителни продукти срещу двата типа диабет. От една страна стимулират производството на инсулин, а от друга – поддържат нивата на кръвната захар ниски. Позитивният им ефект се дължи на много високото съдържание на фибри и мощни антиоксиданти.

 

  • Бобови култури – боб, леща, грах, нахут

Бобовите храни са сред най-богатите източници на фибри, съпоставими по съдържание на горските плодове. Освен това съдържат големи дози протеини, а въглехидратите в състава им са бавно усвоими и не покачват рязко кръвната захар.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Ненаситените мастни киселини, фибрите и бавните въглехидрати са най-важните хранителни вещества за контрол над високата кръвна захар и превенция на последствията от нея. Ползите от редовния прием на посочените типове хранителни продукти се дължат именно на високото съдържание на тези вещества в състава им.

 

Омега-3 и омега-6 мастните киселини носят научно доказани ползи за редуциране на кръвната захар и превенция на възпалителните процеси, които хипергликемията провокира.

 

Фибрите са полезни както за регулиране на теглото, така и за по-плавното усвояване на въглехидратите от храната – две от основните условия за превенция и допълващо лечение на диабет.

 

Бавните въглехидрати пък са основата съставка на всяка диета при диабет, защото се разграждат и постъпват в кръвта плавно и не водят до резки покачвания на нивата на глюкоза в кръвта.