Когато някой болестотворен микроорганизъм попадне в тялото ни, имунната система реагира срещу него чрез процеси на възпаление, което осигурява елиминиране на патогените и защита на организма. Разбира се понякога възпалението е по-силно и може да продължи повече дни, дори и след отстраняване на патогените. Именно в тази ситуация възпалението вече не ни помага, а дори може да предизвика различни рискове и усложнения за организма.

 

Изследователски екип от Университета в Харвард е направил списък с основните храни, които увеличават нивата на възпалението в тялото и тяхната консумация е свързана с повишен риск от развитие на диабет тип 2 и сърдечнодъдови заболявания. Тези храни се определят като нездравословни и тяхната консумация води до наднормено тегло, което, от своя страна, също е фактор, който допринася за възпалението. Проучванията са показали, че при пациенти без наднормено тегло, които са консумирали тези храни, също са се наблюдавали повишени нива на възпаление. Ето защо изследователите препоръчват следните храни да бъдат изключени от хранителния ни режим:


  • Пържени картофи, както и всякакви пържени храни, тъй като начинът на приготвяне променя техните хранителни качества, но също така мазнината, в която се пържат - олио или масло, също има значение за повишаване на възпалението.
  • Масло, мас и трансмазнини - учените от Харвард поясняват, че тези мазнини са изключително вредни за здравето ни и начинът на тяхната преработка допълнително влошава качеството им. Те успешно могат да бъдат заменени с растителни ненаситени мазнини.
  • Бял хляб, рафинирани захари и брашно - експертите поясняват, че рафинираните въглехидрати представляват риск за здравето, тъй като по време на тяхната преработка, те губят важни компоненти от състава си, при което остава само нишестето, докато фибрите, минералите и протеините се губят. Останалото нишесте при консумация се метаболизира до глюкоза, което е свързано с увеличаване на кръвната захар.
  • Червено месо и колбаси - консумацията на червено месо два пъти седмично е препоръчителна, но трябва да разграничаваме чистото червено месо от месото, на което са добавени консерванти, стабилизатори и други съставки, като колбаси, полуфабрикати и други.
  • Подсладени напитки - високото съдържание на захар значително увеличава нивата на възпаление. По същия начин, прекомерната консумация на напитки, съдържащи изкуствени подсладители, също не е добра алтернатива за здравето.

Хроничното възпаление може да доведе до значителен риск за здравето. Някои от най-често срещаните заболявания в световен мащаб се свързват с хроничното възпаление: ракови забовявания, сърдечносъдови заболявания, артрит, диабет, дори и Алцхаймер.

 

Референции:

https://www.sabervivirtv.com/nutricion/alimentos-inflaman-cuerpo-segun-universidad-harvard_7704