Здравословното хранене понижава риска от редица заболявания като диабет, високо кръвно, сърдечносъдови проблеми. Все още не е ясно дали е от такова значение за профилактиката срещу болест на Алцхаймер, въпреки че науката вече разполага с някои доказателства, че определени храни, начин на хранене и стил на живот предпазват от деменция.


Кои храни попадат в тази група?

1. По данни от Университета Раш, САЩ, богатите на витамин Е храни допринасят за поддържане на мозъка и мозъчните функции. Възможно е този силен антиоксидант да предпазва невроните от увреждане и преждевременна гибел, което и предотвратява когнитивния упадък.
Витамин Е естествено се съдържа в зеленчуковите масла, фъстъчено масло, бадеми, слънчогледово семе, въобще ядки и семки, пълнозърнестите продукти и авокадо, което е богато и на витамин С.  

2. Мазната риба е полезна за организма ни със съдържанието си на омега-3, които включват една специфична киселина - докозахексаеновата киселина. Имайте предвид, че тази киселина не се съдържа в растителни източници, като ленено семе.
Според учените DHA подпомага нормалното функциониране на невроните. Освен това омега-3 допринасят за отстраняват лошия холестерол от кръвоносните ни съдове и превенцията срещу образуване на мастни плаки и атероскрероза, което е от особено значение за съхраняване на паметта и мозъка като цяло.

3. Зелените зеленчуци, освен че са богат източник на витамин Е, осигуряват на организма и фолиева киселина. Все още не е ясно как този витамин предпазва мозъка от неблагоприятни процеси, но със сигурност понижава хомоцистеина, чиито високи нива унищожават мозъчни клетки. Високият хомоцистеин е и рисков фактор за сърдечно заболяване.
Под зелени зеленчуци се имат предвид зеле кале, спанак, броколи, зеле, карфиол и др.

NEWS_MORE_BOX

 



4. Съставки в боровинките, ягодите и акай бери допринасят за запазването на специфичен мозъчен механизъм, който предпазва от преждевременно стареене на невроните и съответно загуба на памет.

5. Богатият на фибри хранителен режим, който включва консумация на пълнозърнести продукти, плодове, зеленчуци, ядки и семки, зехтин и вино, познат като Средиземноморска диета, понижава риска от когнитивен упадък и развитието на болест на Алцхаймер. Този хранителен режим освен това намалява оксидативния стрес, възпалителните процеси в организма и влияе на други рискови фактори за сърдечносъдови заболявания като хипертония, които са свързани със сърдечни и мозъчни проблеми.

Храненето несъмнено е от значение за поддържане тонуса на мозъка, но няма нищо по-добро за него от редовните физически упражнения. Те благоприятстват преодоляването на стреса и предотвратяването на редица заболявания, включително и дементивните като болест на Алцхаймер.