Ако страдате от артрит, сигурно вече знаете, че той представлява ставно възпаление, придружено с множество неприятни симптоми. Болка, повишена чувствителност, подуване или скованост в ставите - много хора, живеещи с артрит се чувстват безсилни пред дискомфорта, които изпитват. Те смятат, че не могат да направят нищо, за да се преборят с него. Но това не е съвсем вярно. Въпреки че диетата няма да излекува артрита ви, има някои храни и хранителни добавки, за които е доказано, че се борят с възпалението, укрепват костите и засилват имунната система. 


Добавянето на тези 5 групи храни към вашата балансирана диета може да помогне за облекчаване на артритните болки.


1. Храни богати на Омега 3-мастни киселини


Омега-3 мастните киселини са подходящи за борба с възпалението, дължащо се на ревматоиден артрит. Добавянето на три до четири порции риба поне два пъти седмично към диетата ви е чудесен начин да намалите болката и възпалението при артрит. Най-голямо количество Омега-3 мастни киселини се съдържа в сьомгата, рибата тон, скумрията и херингата. 


В зехтина също се съдържат омега-3 мастни киселини. За да се възползвате от всички ползи на зехтина, заложете на студено пресован Екстра Върджин зехтин. Поради щадящата обработка, в него са запазени много голям процент от хранителните вещества, които имат отношение към намаляване на болката и сковаността при артрит. Най-лесно е да консумирате зехтина в салати, гарнирани с други храни. Омега-3 мастни киселини се намират и в лененото семе, орехите и авокадото. 


2. Червени и лилави плодове

Съставката, която придава на горските плодове техния прекрасен червено-лилав цвят, се нарича антоцианин. Антоцианинът има доказано благотворен ефект върху възпалителните процеси в тялото. Той се съдържа в ягодите, малините, боровинките и къпините, но също така и във вишните. Проучване от 2013 г. установило, че хората, които консумират сок от вишни, имат подобрения в симптомите, предизвикани от остеоартрит.

 

3. Лук и чесън

Въпреки че лукът и чесънът имат доста различен вкус, двата зеленчука произлизат от едно семейство – Allium (Лукови). Здравните ползи от консумацията на чесън са много, но най-важни са неговите противовъзпалителни свойства. Чесънът, а също и неговите роднини от семейството на Allium – включващо лук и праз – съдържат съединение, наречено диалил дисулфин, което може да помогне за ограничаване на увреждащите хрущяла ензими. Проучванията показват, че хората, които ядат редовно храни от семейството на Allium, показват по-малко признаци на ранен остеоартрит.

 

4. Зелени зеленчуци

Освен, че са богати на калций, магнезий, витамин С и желязо, зелените зеленчуци като спанак, къдраво зеле, магданоз и броколи са чудесен източник на витамин Е. Едно нещо, което витамин Е прави изключително добре, е да предпазва тялото от възпаление. Зелените зеленчуци са богати също на антиоксиданти, които допълнително могат да намалят размера на щетите, причинени от артрит. 


Зеленчуците винаги са здравословен избор, но броколите са част от семейството на кръстоцветните и са пълни т.нар. сулфорафан. Смята се, че сулфорафанът помага за предотвратяване или забавяне на прогресията на остеоартрит. Броколите са богати и на калций, а калцият е от изключителна важност, когато говорим за здравето на костите. 


И тъй като монетата винаги има две страни – в списъка с храни съществуват и такива, които е добре да избягваме – като  консумацията на захар и захарни изделия, храните богати на наситени мазнини и транс мазнини (червени меса, пакетирани храни), рафинираните въглехидрати, като бял хляб, бял ориз и картофен чипс. Всички тези храни биха могат да неутрализират ефекта на полезните вещества, които приемате и да ви попречат да получите желаното облекчение.

 


реновакс

 

 

Храненето е изключително важно, когато говорим за артрит, но дори само то не е достатъчно. Затова е необходимо да обогатите здравословното си меню допълнително с хранителни вещества и добавки. 

 

5. Хранителни добавки 

Едно от важните вещества за борба с артрита и поддържане на здравето на ставите, се нарича глюкозамин. Глюкозаминът е градивен елемент на хрущяла, има естествен противовъзпалителен ефект и помага при лечението на артрит и остеоартрит. Глюкозаминът е една от задължителните съставки на хранителните добавки,  подпомагащи здравето на ставите и костите. Приемът му под формата на хранителна добавка е изключително важен. Той спомага регенерацията на хрущяла, облекчава острия дискомфорт в костите и в мускулите, а от друга страна, стимулира процеса на образуване на костна маса.


В Renovax Rapid  глюкозаминът е подсилен с мощното действие на екстракт от Дяволски нокът – южноафриканско растение с доказан ефект върху ставния апарат. Дяволският нокът притежава много активни съставки, като основно значение за положителните му ефекти върху опорно-двигателната система имат т.нар. харпагозиди. Полезните функции на харпагозидите включват от една страна облекчение на острия дискомфорт в костите и ставите, а от друга страна стимулират процеса на образуване на костна маса. В допълнение, за поддържането на здравината на костите и стимулиране производството на колаген, във формулата на Renovax Rapid са добавени манган, витамин C и МСМ.


В заключение, балансираното хранене при диагностициран артрит води до положителни резултати и е важно само по себе си, но трябва да отбележим, че здравословната диета не се определя само от това, което ядем или неядем. За съжаление не винаги храната успява да достави всички необходими витамини и минерали в нужните за нашия организъм количества. Затова е добре да допълваме диетата с хранителни добавки. И разбира се не на последно място – в съчетание с приятни разходки навън.