Обикновено приемаме, че плодовете и зеленчуците носят най-големи ползи на организма, когато се консумират в суров вид. Макар да изглежда противоречиво, някои от тях са полезни в по-голяма степен, когато са преминали през топлинна обработка. 

1. Тиква 

Всъщност едва ли повечето хора си приготвят тиквата сурова, но ако смятаме, че топлинната обработка отнема от полезните ѝ качества и избягваме да я консумираме, поради тази причина, това е погрешно. 
 
Варената тиква съдържа всички полезни антиоксиданти, като бета-каротин, които се усвояват по-лесно при нагряване. 
 

2. Аспержи

Суровите аспержи са вкусни, но топлинната обработка помага за разграждане на дебелите клетъчни стени, които затрудняват усвояването на витамините A, C и E, както и на фолиевата киселина. По този начин готвенето прави ценните вещества в аспержите по-достъпни за организма. Пет минути на пара са оптималният период за приготвянето им и запазване на полузните нутриенти.
 

3. Домати


По време на готвенето доматите освобождават антиоксиданта ликопен. Консумацията на високи количества от този антиоксидант се свързва с понижен риск от сърдечен удар и развитие на рак
 
Подлагането на доматите на топлинна обработка, както при аспержите, разгражда клетъчните стени и освобождава ликопена в организма. Следва все пак да се отбележи, че по този начин се намалява количеството на витамин C в червените плодове. 
NEWS_MORE_BOX
 

4. Моркови

Според изследователи сготвените моркови съдържат по-високи нива бета-каротин, който придава характерния оранжев цвят на морковите и съответно се открива във всички плодове и зеленчуци, които са оцветени в оранжево, жълто или червено. 
 
Организмът преобразува бета-каротин във витамин А, който има важна роля по отношение на зрението, репродукцията, костния растеж, както и в регулиране на имунната система.