Яйцата са сред най-противоречивите хранителни продукти по отношение на това колко препоръки са давани за стимулиране и избягване на консумацията им. Едно е безспорно – яйцата са много богати на белтъчини (протеини), а и на други важни вещества, но съдържат и продукти, които в големи дози може да са вредни – например холестерол и други липиди.

 

Последните проучвания сочат, че едно до две яйца дневно няма как да навредят, но тук идва още една специфична особеност. Яйцата са доказани алергени и за много хора консумацията им е нежелателна. За всички тези случаи, за веганите, както и за хората, които искат да разнообразят менюто си от храни, богати на протеини, би било добре да се познават и продуктите, които са дори по-богати на протеин от яйцата.


 

Пилешко месо
Изчислено е, че 100 г чисто пилешко месо съдържа между 20 и 25 г чист протеин. В състава му влизат някои от най-важните аминокиселини, включително незаменими такива. Това е количесто, значително надвишаващо протеиновото съдържание в 100 г яйца, независимо от това каква кулинарна обработка са претърпели.

 

Сирене
Класическото бяло саламурено сирене, както и повечето от екзотичните ферментирали сирена, са друга алтернатива на яйцата като богат източник на протеини. В 100 г сирене може да се съдържат между 7 и 15 г чист белтък. При това в комбинация с калций и витамин D, идващи от млякото, използвано за суровина.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Бобови култури
Почти всички представители на тази група – от лещата, до граха – са отличен протеинов източник – средно 7-8 г белтъчини на 100 г продукт. Добрата новина е, че голяма част от другите полезни съставки на бобовите се запазват след варене, включително антиоксидантите, фибрите, желязото и калият. Освен това бобовите култури имат нисък гликемичен индекс и не водят до рязко повишаване на кръвната захар, държейки ситост за по-дълго време.

 

Броколи
Извън бобовите, това е зеленчукът с най-високо съдържание на протеини – около 3 г в 100 г продукт. Белтъчините са допълнени от високи дози витамин К, витамин С и фибри.

 

По отношение на протеините е добре да се съблюдава не само консумирането им в оптимални количества, но и правилното им комбиниране с продукти, богати на други типове хранителни вещества. Препоръчително е храни, богати на протеини, да не се консумират едновременно с такива, богати на въглехидрати – хлебни изделия, паста, захарни продукти и др.