Модните диети и широко рекламирани лекарства и добавки няма да ни помогнат да съхраним здравето си и да се радваме на дълголетие, ако не обърнем внимание на начина си на живот и не се постараем да си създадем някои здравословни навици.

 

Здравето на сърцето започва с хранителния модел, към който се придържаме дългосрочно. Този съвет от Американската асоциация за сърдечно-съдови заболявания (AHA) е част от разработените от тях насоки за хранене¹ с цел подобряване на здравето на сърцето и така желаното от всички нас дълголетие. Според насоките има 10 основни характеристики в модела ни на хранене, които са базови за здравето на сърцето. Сред тях са: комбинирането на балансираната хранителна диета с умерена спортна активност; повече плодове и зеленчуци като източник на нужните ни хранителни вещества вместо широко рекламираните хранителни добавки; прием на пълнозърнести храни; намаляване на солта и скритата захар в храните; ограничаване на алкохола и на консумацията на преработени и храни и др. Съветите за промени, които да повлияят положително на здравето сърцето, включват също постепенната замяна на закуски и други храни (бисквити, мюсли и др.) с пълнозърнести, с такива с намалено съдържание на мазнини и захар и т.н. 



Модерните диети могат да навредят на сърцето

Ако искаме да поддържаме здравето на сърцето си с напредването на годините, не бива да се изкушаваме от драстични промени въз основа на модерни диети. От асоциацията съветват промените, които правим, да бъдат модулирани внимателно спрямо стила ни на живот, така че да успеем да превърнем моделите за здравословно хранене в дългосрочни навици, без значение на каква възраст сме. 


AHA отбелязва също така, че от началото на COVID-пандемията се наблюдава промяна в хранителните навици във връзка с периодите на локдаун и повишените нива на изолация – повишаване на консумацията на доставена храна до дома, което е голямо преимущество, но не винаги е здравословен избор. 


Здравословният начин на хранене с консумация на повече пълноценни храни и по-малко животински продукти е от полза не само за нашето здраве, но и за околната среда, заявяват още от асоциацията. 


Претовареният мозък се нуждае от промяна в рутината


Успоредно с грижата за здравето на сърцето, можем да се погрижим и за бързината на мисълта, концентрацията и паметта си, които често се влошават с напредването на годините. 


Нашият мозък обработва огромно количество информация. Той буквално ни защитава от претоварване, като филтрира всичко онова, което регистрираме всяка секунда около нас. Ето някои от най-популярните съвети как да го „тренираме“ да мисли по-добре и да решава по-бързо проблемите, пред които сме изправени. 

  • По-често да се опитваме да правим нови за нас неща и да нарушаваме рутината си. Това е своеобразен рестарт за мозъка - разнообразието държи мозъка жив! 
  • Да се постараем през годините да учим нови неща – такива, които са ни интересни и полезни. Това е важно за изграждането на нови невронни пътища и за поддържането на мозъка „във форма“. Сред най-полезните са ученето на нови езици или свиренето на музикален инструмент. 
  • Да опитаме да водим дневник, в който да отразяваме не само събитията в живота ни, но и който да ни помогне да осъзнаем какво мислим, как реагираме в дадени ситуации, какви са „бутоните“, които предопределят посоката на мислите и реакциите ни. 
  • Активното спортуване е от особено голямо значение не само за здравето на сърцето, но и за функционирането на мозъка. 
  • Да избягваме стреса – високите нива на кортизол в организма за продължителен период от време потискат мозъчните функции. За да намалим нивата на стреса в ежедневието си, е важно да работим върху приоритетите си. Ясно да осъзнаваме целите си в дългосрочен план и нещата, които са наистина са важни за нас. А здравето е на първо място сред тях, нали? 

 

Източник:
https://newsroom.heart.org/news/new-look-at-nutrition-research-identifies-10-features-of-a-heart-healthy-eating-pattern