С настъпването на есента е добре да се съсредоточим върху стабилизирането на имунната система и нивата на енергия, както и поддържането на емоционално равновесие, за да избегнем появата на депресивни състояния. 


Можем да повишим жизнеността си и да избегнем честото боледуване, като обърнем внимание на следните аспекти в ежедневието си. 

 


  • Хранене в студените месеци – добре е да подбираме сезонни храни и отглеждани в нашия регион плодове и зеленчуци. Така подкрепяме по естествен път имунната система и живеем в хармония с природата. През есенно-зимния период, също така, е разумно да се избягва консумацията на твърде много студени храни. Организмът се подсилва от топлите, домашно приготвения ястия, супи, яхнии, приготвени с изобилие от зеленчуци и бобови растения. Към тях можем да добавим подправки, които засилват кръвообращението (черен пипер, джинджифил и др.) Мазните риби, ядките и семената, богати на Омега 3 мастни киселини, са добър помощник в борбата с депресивните настроения в студеното време. 
  • В допълнение към пълноценното хранене, през есента можем да включим в грижата за организма витамините С, D, В12 и цинк - те помагат за повишаване на имунитета и нивата на енергия. През този период от годината можем да използваме и минералните соли, утвърдени в практиката на немската натуропатична школа за подкрепа на имунната система: Шуслерови соли №3, №6 и №7. Приемът на 3 табл. от всяка сол дневно в течение на 4-6 седмици подсилва защитните функции на организма. 
  • В помощ на малките деца, тръгващи на детска градина, и на учениците - безпокойството на детето в началото на учебната година може да бъде облекчено с някои хомеопатични лекарства, повлияващи както на емоционално ниво, така и физическите симптоми. Детето, което в резултат на своята тревожност и нервност изпитва постоянна нужда от свръхконтрол към себе си и заобикалящата го среда, може да се повлияе положително от Арсеникум албум – хомеопатичното средство при изразено неспокойство, несигурност и притеснение, особено за здравето. Този тип деца често могат да кажат дори, че не се чувстват добре и затова не могат да отидат на училище. Възможно е да се събуждат през нощта с пристъпи на безпокойство, често около полунощ. 

А детето, което буквално не иска да се отлепи от родителя и категорично отказва да се раздели с него, може да получи успокоение на своята тревожност с хомеопатичното лекарство Пулсатила. Този тип деца могат да плачат безутешно, а поотрасналите такива да бъдат тихи, но изключително капризни. Пулсатила повлиява деца и тийнейджъри, които изпитват затруднения в социализацията си на ново място – включително когато са далеч от дома за първи път. 

 

  • Важно е да се следят хранителните навици на детето и да се избягва приемът на захар. Захарта е причина надбъбречните жлези да работят усилено, а заедно с промяната в хормоналното равновесие се повишава и усещането за безпокойство и тревожност. Приемът на твърде много захар може да има отрицателно въздействие и върху имунната система, може също така да повлияе негативно на съня и концентрацията. За балансиране на скоковете на кръвната захар и намаляване на натоварването на надбъбречните жлези са много важни храните, богати на протеини: яйца, месо и риба, ядки и семена и др. 

Магнезият е важен за много системи в организма, но също така ще помогне за добрия сън на детето. Може да бъде приеман и под формата на минералната сол Магнезиев фосфат - за пълноценно усвояване в организма, вечер непосредствено преди лягане. Улеснява релаксацията и заспиването. 

 

  • Физическа активност – тя е нужна не само за здраво тяло, но и за повишаване на психическата ни енергия и саморегулация на нивата на стрес. Редовните тренировки помагат за увеличаване на отделянето на „хормона на щастието”, което повишава чувствително качеството ни на живот. За активно спортуващите е важно да знаят как да си помогнат при травми и наранявания, за да избегнат усложнения. Добре е в семейната аптечка да разполагаме с хомеопатичното лекарство Арника, което е основно за всякакви наранявания. То се допълва от медикамента Рута, ако трябва да лекуваме навехнат или изкълчен крайник, при травма със засегнати сухожилия. 
  • Не само през есента, а и през цялата година е особено важна грижата за психическия ни баланс. Емоционалното състояние може да се повлияе успешно с помощта, например, на медитацията – техника, която ни позволява да успокоим ума и да се освободим от негативните емоции. Този процес на „пречистване“ на духа и ума ни помага да живеем в баланс и хармония със себе си и света около нас.