Всяка година с края на лятото и наближаването на есента у мнозина започват прояви на т. нар. „сезонна депресия”. Денят постепенно се скъсява, слънчевата светлина намалява – нищо чудно, че се чувстваме потиснати и без настроение. Настъпват хормонални промени, които водят до усещане на тревожност, напрегнатост, трудности в концентрацията и недостиг на енергия.

 

Ако и вие се разпознавате в изброените дотук симптоми, ако с тъга изпращате края на ваканцията и трудно се борите с безпокойството от предстоящите месеци, изпълнени с работа (и в добавка – с лошо време!), добре е да знаете, че далеч не сте единствени. За всеки от нас есента носи нови задачи и нови проблеми – и на работа, и в училището на децата.


 

Ето какво препоръчват специалистите, за да овладеем тревогата си и да се предпазим от депресивни прояви:

 

1. Овладейте желанието си да сте полезни – не можете да помогнете на всички, а и не е нужно. Сега е моментът да задържите нивата на стреса под контрол, като се погрижите да не се претоварвате и да се доказвате на всяка цена. Освен че ще почувствате как буквално ви олеква, редуцирането на стреса е важен фактор за по-добър имунитет и съответно да сте здрави и да се чувствате по-добре през целия есенно-зимен период.

 

2. Внимателно с новостите – разбира се, че всяко ново знание, умение и хоби развиват личността и креативността ви. Но ако ще се впускате в експерименти, подбирайте внимателно. В крайна сметка целите да се разтоварите от стреса в свободното си време, а не да се напрягате допълнително, нали? Иначе казано – скоковете с парашут са само за любителите на екстремните спортове. Ако не сте от тях, и едно занимание по пилатес ще ви бъде достатъчно полезно.

 

3. Когато сме под напрежение, най-лесният, бърз и ефективен начин да си помогнем, е като отпуснем мускулите на тялото, тъй като те са свързани с нервната система. Ако си направим стречинг, в рамките на 15-20 минути, това ще успокои нервната система. Може да го направите в офиса, в разгара на деня, когато сте под стрес. Още по-добре ще се почувствате, ако си направите кратка пауза и излезете за кратка разходка и/или  стречинг на открито. Всяко раздвижване, съчетано с дълбоко дишане, ще подобри състоянието ви, тъй като при недостиг на кислород започват да се излъчват още повече от хормоните на стреса.

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

4. Витамин D и магнезият борят стреса в началото на есента. Витамин D е необходим за правилното функциониране на мозъка, сърцето, мускулите и имунната система. В условията на все по-малко слънчева светлина, лесно се стига до неговия недостиг. А редица изследвания свързват дефицита му с прояви на депресия и безпокойство. Затова е добре при нужда да си го набавите допълнително.

 

Магнезият също е жизненоважен за функционирането на нервната система и регулирането на стреса. Поддържа и подхранва централната нервна система, което помага да се намалят тревожността и безпокойството. Можете да си го набавите чрез повече консумация на зеленолистни зеленчуци като спанак, от ядки и семена като сусам, бразилски орехи, бадеми и кашу, от боб и леща и, разбира се, от черен шоколад, но не прекалявайте с количествата на последния. За доброто усвояване на магнезия и правилното му разпределение в организма може да ви помогне Шуслерова сол №7 магнезиев фосфат. Приемана вечер като топла напитка, по 10 табл., разтворени в чаша гореща вода, сол №7 помага и при проблеми със съня.

 

5. Не само пролетта е сезонът на алергиите. Ако продължавате да се оплаквате от досадната хрема, обърнете внимание на дома си. В последните десетилетия хората прекарват все повече от деня си в затворени пространства. Това е довело до бум на стайните алергени, които са се изравнили с външните причинители на алергични реакции – полените. Домашният прах е основният битов алерген, който предизвиква целогодишна алергична хрема. А тя е сред основните фактори за влошаване на качеството на живота.