За повечетo жени 9-те месеца са време на радост, вълнение и очакване. За жалост при някои бременни периодът е помрачен от проблеми със съня. В две трети от случаите безсънието е съпроводено с умора и дори пълно изтощение, като оплакванията са основно през първия и третия триместър. Знаем какво голямо физическо натоварване представлява бременността за организма на жената. Какво може да помогне за почивката и съня на бъдещата майка?
 

1. Врагове на сладките сънища

Една от причините за усещането за силно изтощение и безсънието дори при жени, които преди не са имали подобни проблеми, е промяната в нивата на хормоните. С повишените количества на хормона прогестерон например се обяснява дневната умора, особено през първия триместър. Хормоналните промени са „виновни” също за честото ходене до тоалетна през нощта. Близо половината от бъдещите майки страдат от киселини почти през цялата бременност. А при някои жени (особено при наличие на наднормено тегло) съществува и риск от развиване на сънна апнея (разстройство на съня, при което дишането спира, придружавано с хъркане с дълги паузи между вдишванията и издишванията.) Състоянието далеч не е безобидно, свързва се с усложнения като повишено кръвно налягане и раждане на дете с ниско тегло. Като се добавят гаденето и усещането за дискомфорт заради промените в тялото, съпътстващи бременността, всички тези фактори водят до сериозно влошаване на качеството на съня.



Голяма част от бременните страдат от безсъние и заради безпокойството си от предстоящото раждане с настъпващите сериозни промени в живота им. Това важи особено много за майките, които очакват първо дете.


За здравето и психологическия комфорт на бременната е много важно тя да постави съня и почивката си като свой приоритет през 9-те месеца. Лечението на разстройствата на съня при бъдещата майка е затрудено от невъзможността да се използват лекарства поради опасността да навредят на развиващия се плод. Но при добра организация на дневния режим, както и с помощта на хомеопатия и Шуслерова терапия, проблемите с безсънието могат да бъдат решени.


2. Успешни стратегии за спокоен сън

 

  • Специалистите препоръчват на бременните да планират кога спят (както и други аспекти от живота си) в списъка със задачите за деня. И не случайно – направено проучване е установило, че майките, които вече имат опит от предишна бременност, успяват да спят средно по 45 минути до час повече от бременните за първи път. Тези допълнителни 45 минути правят 9-те месеца далеч по-приятни и леки.
  • Още от първото тримесечие е важно да свикнете да спите на лявата страна, за да се подобри кръвоснабдяването на бъдещото дете и бъбреците (това подпомага бъбреците в процеса на филтриране на отпадъците и течностите). Колкото по-бързо свикнете да спите в тази позиция, толкова по-добре ще се чувствате в леглото при напреднала бременност.
  • Не спирайте да спортувате, ако сте били активни преди бременността. Достатъчни са ви 30 минути дневно, освен ако лекарят не е забранил поради някаква причина.
NEWS_MORE_BOX

 

  • В напреднала бременност, лягайте на лявата си страна със сгънати бедра и колене. Сложете възглавници между коленете си, под корема си и зад кръста си. Това намалява напрежението върху кръста и цялото тяло и помага да се отпуснете.
  • За облекчаване на парещите киселини ще ви помогне Шуслерова сол №9 натриев фосфат. Натриевият фосфат регулира киселинно-алкалното равновесие в организма. Нужни са ви по 6 таблетки всеки ден.
  • Сънят на бременните често се прекъсва от болезнени крампи (схващания на мускулите и пръстите – най-често на прасците на краката). Спазмите се причиняват от недостиг на магнезий в организма. Ефективно решение на този проблем е да изпивате 10 таблетки Шуслерова сол №7 магнезиев фосфат, разтворени в гореща вода, преди лягане. Магнезиевият фосфат ще релаксира мускулите ви, а при необходимост от допълнителен прием на магнезиев препарат (например при преждевременни контракции и коремни спазми), вземайте Шуслерова сол №7 половин час преди него. По този начин ще си осигурите по-доброто усвояване на магнезия.
  • Безсънието се повлиява успешно от комбинацията Шуслерови соли №5 калиев фосфат и №7 магнезиев фосфат. Калиевият фосфат действа релаксиращо на нервната система – вземайте по 5 таблетки преди обед. А магнезиевият фосфат, приеман вечер по 5 таблетки, успокоява при нервност и напрежение.
  • Ако не можете да спите, не се насилвайте. Почетете книга, водете си дневник на бременността или се отдайте на любимо спокойно занимание.
     

3. Внимавайте за...

  • Прогестеронът действа върху мускулите, като причинява чести позиви за уриниране. В напреднала бременност плодът притиска пикочния мехур, намалява обема му и задълбочава неприятните усещания. Не можете да повлияете върху тези процеси, но се опитайте да ограничите приема на течности през вечерта. Пийте много вода, но предимно през деня, а не преди лягане.
  • Хъркането е често срещано по време на бременност, но ако е придружено с паузи между вдишванията, ако имате наднормено тегло или сте качили прекалено много килограми по време на бременността си, трябва да се консултирате с лекар, за да се установи дали не страдате от сънна апнея. Проверете и кръвното си, особено ако имате подути глезени и главоболие.