Силната имунна система е нашата гаранция, че сме защитени срещу болестотворните микроорганизми като вируси, бактерии и гъбички. Затова е важно да знаем какви са симптомите за отслабен имунитет и как можем да го подкрепим. 

 

Имунната система е собствената защита на организма срещу патогени. Най-просто казано, зад този силен щит стоят специфичната и неспецифичната защитни системи, както и безброй защитни клетки като белите кръвни телца, ензимите и др., които се намират в цялото ни тяло: в кръвта, тъканите, по лигавиците и в лимфните възли. Всички те са изключително важни за функционирането на имунитета. 


 

Какви са причините за отслабване на имунната защита? 

Ако защитните сили на организма започнат да отслабват, това може да се дължи на различни фактори: например стрес за тялото поради преохлаждане при рязка промяна на температурите, токсини и замърсяване на околната среда, нездравословен начин на живот и др. 
Сред често срещаните причини за отслабване на имунитета е и излагането на хроничен стрес. Постоянното напрежение и повишена тревожност водят и до трудности при заспиване или неспокоен, накъсан сън, които също са предпоставка за нарушено функциониране на имунната защита. Друг фактор е нездравословното хранене – например, консумацията на прекалено много захарни изделия, както и бедната на витамини и минерали храна. В тази група влизат и консумацията на цигари и алкохол, както и заседналият начин на живот. 

 

Признаци за отслабена имунна система

Когато функционирането на имунната система е нарушено, тя вече не може да устои и да реагира адекватно на атаките на вирусите и бактериите и последиците от това са ясно забележими. Сред тях са честите настинки, оплакването от постоянна умора и отпадналост, както и трудностите с концентрацията или твърде бавното възстановяване след заболяване. Но най-очевидният признак са честите боледувания. Ако усетите, че сте като „абонирани“ за всеки вирус, който се разпространява наоколо, не отлагайте вземането на мерки за укрепване на имунитета. 

 

Как можем да подсилим имунната защита? 

  • Периодите на засилен стрес, претоварване с работа, умствено претоварване, емоционален дисбаланс и т.н., силно натоварват имунната система. Ако след такъв изтощителен период, се разболеем от инфекция, трябва да приемем това като ясен знак от организма, че е време да си дадем заслужена почивка и да се погрижим да укрепим имунитета си. 
  • Много хора подценяват огромното значение на движението и спорта за нашето здраве. И все пак, освен че е важно да сме активни, за да поддържаме добра форма, физическата активност има пряко влияние и върху състоянието на имунната система. За да я укрепим, е препоръчително да спортуваме 3 пъти седмично за поне 30 мин. – най-добре на чист въздух. 
  • Количеството сън, от което се нуждае човек, е различно за всеки от нас. За мнозина са достатъчни между 7 и 9 часа сън на нощ. Ясно е също, че достатъчният сън е важен за поддържането на добра физическа форма и здраве. Дълбокият непрекъснат сън е особено ценен, тъй като във фазата на покой настъпва и нужната регенерация. 
  • Чистият въздух – включително през студените месеци – е ключов фактор за имунната защита. Тъй като през есенно-зимния период през повечето време се намираме на закрито, е много важно честото проветряване. Затоплянето на помещенията води до изсушаване на лигавиците, което ги прави по-податливи на атаките на вирусите и бактериите. Добре е стаите да се проветряват поне 3 пъти дневно за около 10 минути. Подходящата стайна температура е 21 С, а за спалните помещения – около 18 С. 
  • Семейството и приятелите ни оказват силно влияние върху физическото ни здраве, тъй като усещането за сигурност и подкрепа, което ни дават, намалява отделянето на хормона на стреса кортизол. Така че емоционалната подкрепа от общуването с близки и обичани хора е силна подкрепа и за имунитета ни. 
  • За да функционира правилно, имунната система се нуждае от определен набор от вещества. Към тях спадат цинк, мед, желязо, магнезий, витамини A, C, D, E. Здравословното хранене осигурява на организма антиоксиданти, като по този начин се противодейства на свободните радикали, а приетите храни осигуряват максимално енергията, от която тялото се нуждае за поддържането на телесните ни функции. 
  • За подкрепата на естествените защитни сили на тялото може да съдейства и натуропатията (природолечението), към чиито методи спада, например, Шуслеровата терапия. В немската натуропатична школа е добила широка популярност следната „имунна програма“ с минералните соли с номера №3, №6 и №7. Ето какво е обяснението за действието им: податливостта към инфекции често е провокирана от дефицит на железен фосфат, който доставя кислород в клетките и дава на организма достатъчно енергия да се справя по-бързо и ефективно с атаките на вирусите. Недостигът на желязо може да се регулира с приемът на Шуслерова сол №3 железен фосфат. Минералът, който укрепва защитните функции на кожата и лигавиците на носоглътката, е калиевият сулфат – Шуслерова сол №6. Тъй като липсата на достатъчно сън повишава нивата на стреса и изтощава организма, Шуслерова сол №7 магнезиев фосфат ни помага да релаксираме и да подобрим качеството на съня си. 

 

Референции: 
www.schuessler.dhu.de
https://doktor-schuessler.de
Die 12 Salze des Lebens - Biochemie nach Dr. Schüßler. Angelika Wolffskeel von Reichenberg, Mankau, 2013