За мнозина богато отрупаните трапези по Коледа и Нова година могат да сложат начало на едно системно преяждане. А свръхконсумацията и безразборната употреба на различни храни и напитки подлага организма на силен стрес. В резултат могат да се отключат редица здравословни проблеми. 
 
Трайната негативна тенденция да си угаждаме на масата и то с нездравословни ястия предизвиква промени във функционирането на организма, които могат да доведат до повишено желание за още повече храна, са установили изследователи от Северозападния университет в САЩ. При постъпването на храна в стомаха се отделят определени хормони, които подават сигнал към мозъка, че е време да спре притокът на хранителни вещества и съответно се включват хормоните за потискане на глада. При постоянно преяждане към мозъка постъпват смесени сигнали и усещането за ситост така и не се появява.
 
Системната свръхконсумация, освен това нарушава и работата на биологичния часовник. Това е установено при лабораторни изследвания при условие на висококалорична диета с високо съдържание на мазнини. Изследователите документирали променя на вътрешната регулация на организма. Резултатите показват, че покачването на тегло нараства успоредно с желанието за консумация на храна в часове, които според биоритмите са за сън и почивка.
 
Знаем, че биоритмите и метаболитните процеси в тялото са взаимосвързани. Наддаването на килограмите води до нарушаване на работата на биологичния часовник, което пък допълнително изостря първоначалния проблем. По този път може неусетно да се стигне до метаболитен синдром, инсулинова резистентност, затлъстяване и диабет.
 

Първи реагира стомашно-чревният тракт

Тъй като храносмилателната система има за задача да преработи и усвои храната, при претоварването й могат да се отключат редица остри възпалителни процеси и проблеми във функционирането на стомах, черва, панкреас. Това съответно рефлектира и върху всички останали органи и системи.
 
Преяждането по празниците логично излага на висок риск хората с метаболитен синдром, диабет и наднормено тегло. Заедно с тях би трябвало да са особено внимателни страдащите от хипертония, сърдечносъдови заболявания, стомашно-чревни нарушения като гастрит, колит, язва и др. При проблеми с жлъчката, при подагра или бъбречни заболявания също се препоръчват умереност и повишено внимание.
 
Празничната трапеза обичайно изобилства от въглехидратни храни (тестени – от бяло брашно, бял ориз и картофи, сиропирани десерти и т.н.), солени и мазни храни от животински произход, традиционните туршия и кисело зеле. Всички те могат да окажат неблагоприятно въздействие върху пациенти с посочените по-горе здравословни проблеми.
NEWS_MORE_BOX
 
 

Ето някои полезни съвети за добро храносмилане

  • Препоръчително е да не се прехвърляме от маса на маса - между отделните хранения трябва да има минимум 3-4 часа пауза.
  • Суровите плодове и зеленчуци се приемат първи – на гладен стомах, тъй като за преработването им е необходимо повече време и повече храносмилателна сила.
  • По празниците изобилието от видове храни е силно изкушаващо, но по-добре да се изберат само част от тях и те да не се приемат наведнъж.
  • Различните храни се разграждат за различно време и е важно да го имаме предвид. 1-2 часа престояват в стомаха: ориз, риба, кисело мляко, рохко яйце, супи; 2-3 часа - сметана, бъркани яйца, крехки зеленчуци, плодове, картофи; 3-4 ч. - шунка, варено птиче месо, спанак, салата, черен хляб, ябълки; 4-5 ч. - грах, леща, боб, телешко печено, говеждо месо; 5-7 ч. - гъби, сланина, свинско печено, печено птиче месо, пържени картофи; повече от 8 ч. - мазно месо, зеле и др.
 
Традиционните начини за приготвяне на българската храна като задушаване и печене във фурна, при това продължително време и на бавен огън, са далеч по-здравословни от пържените, полуфабрикатните и бързите храни, които, за съжаление, вече трайно са се настанили на трапезата ни.
 
Бързото хранене, особено, ако сядаме прегладнели на масата, често води до дискомфорт на стомашно-чревния тракт с подуване, усещане за тежест, спазми, метеоризъм, газове. Освен че не трябва да забравяме колко е важно да се храним, без да бързаме, и да сдъвкваме продължително всяка хапка, можем да избегнем неприятните симптоми с помощта на някои минерални соли: При киселини, оригване, подуване, газове са подходящи сол №3 железен фосфат и сол №4 калиев хлорид. На интервали от 15 минути се смуче по една таблетка от всяка сол, докато отшумят оплакванията.
 
Всеки сам избира какво да сложи на трапезата си, но да не забравяме една мъдрост достигнала до нас през вековете: „Нека храната ви бъде лекарство, и лекарството – храна”, Хипократ.
 
Следва продължение