Кърменето, без съмнение, е най-добрият избор за хранене на бебето. Майчиното мляко осигурява всички хранителни вещества, от които се нуждае новороденото през първите месеци от живота си. Кърмата му дава и необходимите му имунни тела, които го предпазват от болести. Но освен, че е равен на „здраве” и за детето, и за майката, процесът на кърмене е и своеобразна „антистрес”- терапия. Ето защо...

 

Нивата на окситоцин – хормонът на щастието, при жената се покачват още по време на бременността и след раждането, което е свързано с осъществяването на близката връзка майка-дете при всички видове бозайници. А кърменето е най-прекият път към създаване на тази неразривна връзка. Оказва се, че то има и антистрес ефект за кърмещата майка. Изследвания показват, че при жените, които са кърмили, намалява рискът от развитие на някои свързани със стреса заболявания, например, сърдечносъдовите. По-нисък е и рискът за поява на хипертония, и диабет тип 2. Колкото повече деца е родила една жена и колкото по-дълго е кърмила, толкова по-силен е превантивният ефект.


 

И това е обусловено от освобождаването на окситоцин при процеса на образуване на кърмата и при кърменето на бебето. В процеса на кърмене се наблюдават също така: намалена физическа активност, намалена реактивност към определени видове стрес, понижаване на кръвното налягане и на нивата на стресовия хормон кортизол в отговор на контакта „кожа-до-кожа” между майка и бебе. По този начин природата се грижи майката да насочи изцяло вниманието и енергията си към рожбата си и към нейното изхранване. Допирът или контактът „кожа в кожа” също води до отделяне на окситоцин. Колкото повече майката се грижи за рожбата си, толкова по-високи са нивата на окситоцин. 

 

Какво да правим, ако бебето се храни с мляко за кърмачета?

Действително кърмачките са изложени на по-високо отделяне на окситоцин в отговор на кърменето и допира до бебето. Докато при майките, които хранят детето от бутилка, има единствено контакт „кожа в кожа”. Как можем да ускорим създаването на връзката майка-бебе?

 

Има много и разнородни причини, поради които една жена е възможно да не успее (или да не иска) да кърми. И всяка майка трябва да бъде уважавана и подкрепяна, независимо как храни своята рожба. Но тъй като в течение на много месеци храната, защитата и емоционалната връзка за бебето са съсредоточени в една точка, а именно - майчината гръд, добре е майката да се опита възможно най-пълно да пресъздаде (да имитира) процеса на кърмене при всички случаи. За целта може да направи следното:

 

  • Да осигури възможно най-голям допир и контакт „кожа в кожа”, докато храни рожбата си, особено през първите седмици. 
  • Кърменето принуждава майката да седи плътно с бебето си многократно през деня и нощта, често за дълги периоди от време и включва прегръдки и галене. При храненето с бутилка това не става. Затова е важно майката да се погрижи храненето да се случва бавно, в спокойна обстановка, да се отпусне с бебето в ръце, да му говори или пее, да го докосва и гали. 
  • Между храненията майката трябва да „навакса” с повече близост до бебето (носене в слинг или на ръце), защото това очаква новороденото и от това се нуждае най-много. 
  • Добре е да се използва по-свободен режим на хранене – предлагайте бутилката, когато бебето изглежда гладно, и я дръпнете, когато се засити. Не се опитвайте да го накарате да довърши цялото количество приготвено мляко за кърмачета. 
  • Дръжте бутилката в хоризонтално положение, за да може детето само да контролира скоростта и количеството на хранене.
  • Допълнителната доза близост с бебето може да се осигури по време на сън, масаж, носене на ръце, галене и прегръдки. Те ще гарантират, че организмът на новороденото произвежда същите полезни хормони, както се случва при кърменето. Това е особено важно и при родителите осиновители. 

Здрава майка = здраво бебе! Как да се погрижите за себе си?

  • Балансираното хранене е особено важно,включително за добрата лактация. Кърмачката се нуждае допълнително от около 600 ккал дневно през първите 6 месеца и около 400 ккал през вторите, за да се радва на нормално количество кърма. Това не е подходящо време за започване на диета с цел по-бързо да си върнете формата. 
  • Важно е да се храните пълноценно, а не с тестени, мазни или сладки храни. Разнообразието е ключово – ежедневен прием на зърнени храни, зеленчуци, плодове, мляко и млечни продукти, риба, яйца, месо, бобови храни и ядки. 
  • Необходимо е да се пият много течности за добра лактация – освен вода, подходящи са също и айрян, и неподсладени плодови сокове. При всяко кърмене е добре да изпивате още една чаша вода. 
  • Умората и стресът също могат да попречат на лактацията. Затова си дайте възможно най-много почивка – въздържайте се да се натоварвате с допълнителни ангажименти. Мислете повече за себе си и не отхвърляйте помощта на близките си, дори и да искате да се чувствате самостоятелни и можещи. Лягайте да си починете, когато бебето заспи.
  • За допълнителна подкрепа на нервната система Шуслеровите терапевти предлагат в първия месец след раждането да се приемат минерални соли - №5 калиев фосфат и сол №7 магнезиев фосфат (по 3-5 таблетки от всяка сол - №5 най-късно до 15 ч., а №7 вечер, преди лягане). Калиевият фосфат помага при физическо и психическо изтощение, предпазва от поява на депресия, а магнезият помага в стресови ситуации, както и при проблеми със съня. А за подпомагане на лактацията може да се използва следната комбинация минерални соли - №2 калциев фосфат, №4 калиев хлорид, №7 магнезиев фосфат и №8 натриев хлорид, по 2 таблетки от всяка сол дневно, докато се регулира количеството кърма.