Опитвали сте всякакви модерни диети, но рано или късно сте ги прекъсвали и килограмите са се връщали отново. Пробвали сте различни спортове, но не сте били доволни от получените резултати. Влизали сте в режим на здравословно хранене, но при емоционален срив, напрежение и претоварване с работа сте се люшкали към другата крайност – на преяждане и то с любимите тестени и захарни изделия. Ако разпознавате себе си в това описание, време е да смените подхода си към постигане на желаната цел – добра форма. 

 

Следващите съвети са свързани с холистичния подход към грижата за здравето. Ако се придържате към тях, ще спечелите трайно поддържане на здравословно тегло, без да се подлагате на гладуване и на мъчителни диети, без да чувствате липса на енергия, без да стигате до дефицити на жизненоважни за организма вещества и без да попадате в капана на йо-йо ефекта след края на всяка диета. 



Пътят към постигане на трайно отслабване не е труден, но само когато обхваща всички важни фактори за добро здраве и форма: балансирано хранене, двигателна активност, регулиране на стреса в ежедневието и достатъчен сън. Ето и няколко съвета, които е добре да започнете да спазвате, за да се радвате на видими резултати още от първия месец: 


1. Балансирано хранене. Не намалявайте рязко размера на порциите, броя на калориите и не ограничавайте вида на храните в дневното ви меню с изключение на тези, съдържащи захар и бяло брашно. Тяхната консумация води до рязко повишаване на нивата на кръвната захар, последвано от рязък спад. По този начин след броени часове си гарантирате появата на силен глад за същите храни, усещане за изтощение и в резултат – последващ прием на излишни „празни” калории. Когато пазарувате, обръщайте внимание също така на етикетите на продуктите за скрито съдържание на захар или високофруктозен царевичен сироп. 


Задължително към всяко хранене включвайте пресни зеленчуци (под формата на салати или задушени зеленчуци), които засищат, без да товарят излишно дневния калориен прием. Нуждаете се и от протеини – порция риба или месо с размера на дланта ви (без пръстите) или приблизително 100 грама. 


Заменете десертите с плодове, тестените закуски с малки порции ядки или натурално кисело мляко, смесено с шепа сезонни плодове. 
Направете тези малки разумни промени в режима на хранене и ще постигнете осезаеми трайни резултати, без да се налага да гладувате. 


2. Много вода – акцентът тук е на достатъчния прием на вода (чешмяна, минерална или изворна), а не на всякакви течности, особено ако това са сокове, фрешове, газирани напитки, прясно мляко (което само по себе си е храна, а не просто напитка за утоляване на жаждата). 


Не чакайте да ожаднеете, за да си сипете чаша вода. Доказано е, че усещането за жажда сигнализира, че вече е започнал процес на обезводняване на организма. А дори 1% дехидратация влияе негативно върху емоциите ни и работоспособността ни. Достатъчният прием на вода подпомага метаболизма и трайното отслабване. Чаят и кафето, когато не са подсладени със захар, могат също да улеснят тези процеси. 


Извън водата – всички останали любими напитки на съвременния човек съдържат калории, които могат да се окажат препъникамъчето за трайното поддържане на килограмите в норма. Особено вреден е алкохолът, който е висококалоричен, повишава апетита и лесно подвежда към преяждане, освен всички други негативни последици от употребата му. 


3. Помощ с минерални соли за подобряване на метаболизма – утвърдена комбинация от три Шуслерови соли №5, №9 и №10 може да ни бъде полезна по следния начин: сутрин се приема сол №10, която стимулира функциите на отделителната система и черния дроб. Когато той има затруднения с функцията си да детоксикира, организмът изпада в стрес и започва да натрупва запаси (мазнини). На обяд се приема сол №5, която намалява излишното чувство на глад, задейства хормона на ситостта (лептин), дава енергия на мозъка и помага срещу позивите за емоционално хранене. Вечер е ред на сол №9, която помага за преобразуване на мазнините и въглехидратите до нужната на тялото енергия, без необходимост от складиране на мазнини и др. Приемат се по 5 табл. от всяка сол, за период от 2 месеца. 


4. Хранете се, когато сте спокойни, а не под стрес. Диетолозите са категорични, че това е ключов фактор за постигането на чувството за ситост, без преяждане. В допълнение, храната погълната набързо, на крак, под напрежение не може правилно да се усвои от организма. 


5. Редовен спорт – това е ключов фактор за поддържане на здравословни килограми и за регулиране на стреса в ежедневието. За да има полза и осезаеми резултати от него обаче, е нужен разумен подход, а понякога и професионална помощ. Ако самоцелно щурмувате фитнесзалата и започнете тежки тренировки, вероятността да се почувствате зле, бързо да се изтощите и да се откажете е много висока. Потърсете професионален съвет или първоначално заложете на постепенно повишаване на физическата ви активност – повече ходене пеша всеки ден, по-дълги разходки в паркове или сред природата през почивните дни. По-леки спортни занимания на първо време, като най-важното е те да са регулярни.


6. И не на последно място по важност – не се самообвинявайте, ако имате повод за празнуване и нарушите някое от правилата за здравословно хранене. Не губете време в разсъждения как за пореден път сте се провалили. Достатъчно е на следващия ден да заложите на повече движение, повече вода и разтоварващ алкализиращ режим на хранене с повече пресни плодове и зеленчуци. По този начин бързо ще върнете нарушения баланс на организма.