С увеличаването на продължителността на живота и нарастването на броя застаряващи хора през последните десетилетия се наблюдава и рязък скок на случаите на остеопороза, което би могло да се сравни буквално с епидемия. В същото време проблеми с намалена костна плътност (остеопения) се наблюдават на все по-ранна възраст. Оказа се, че да поддържаме костите си здрави не е толкова просто като това да изпием чаша мляко или да приемаме допълнително калций.

 

Остеопорозата е все по-често срещано състояние с напредване на възрастта, което засяга повече жените (4 пъти по-често), въпреки че и мъжете не са пощадени. Но при жените има наличие на някои фактори - по-малко костна маса, хормонални промени в периода на менопаузата, които намаляват способността на организма да задържа калций и повишават риска от намалена плътност и склонност към фрактури.


 

Според редица изследвания приемът на достатъчно калций не е гаранция за здрави кости до късна възраст. Има страни с ниска степен на разпространение на остеопороза, въпреки факта, че хората консумират значително по-малко калций от препоръчителния дневен прием. В същото време друг интересен пример са ескимоските жени, които имат изключително висок прием на калций ежедневно, благодарение на начина си на хранене, но в същото време страдат от остеопороза поради завишения прием на протеини и мазнини. Поради това при лечението на проблеми с костната плътност е важно да се вземат предвид и външни фактори, които затрудняват усвояването на калция.

 

Изследване, публикувано в British Medical Journal, проведено в течение на 19 години, включващо 61 433 шведски жени, сочи, че голямата консумация на калций не намалява счупванията на костите от остеопороза. А изследване на Университета в Харвард (влючващо 78 000 жени за период от 12 години) показва, че завишената консумация на млечни продукти заради съдържащия се в тях калций не допринася за запазване на добрата костна плътност. Жените, които са консумирали най-много калций от млечни продукти, са имали повече счупвания от тези, които рядко употребяват мляко


В конвенционалната медицина често се препоръчва хормонозаместителна терапия като профилактика срещу остеопороза. Изследванията показват, че този тип лечение помага да се поддържа здравината на костите, въпреки че не възстановява вече настъпилата загуба на костна плътност. За съжаление, приложението на подобна терапия е свързано и с някои нежелани странични ефекти, включително повишаване на риска от сърдечносъдови заболявания и др.

 

Тъй като наличието на адекватни нива на калций зависи още от изграждането на костите през младостта, най-добре е да се вземат мерки за това възможно най-рано в живота. Но ако вече сме пропуснали този идеален момент за начало, нищо не ни пречи да започнем сега. Ето някои природни средства и стратегии, които могат да помогнат, без да ни застрашават нежелани странични ефекти.

 

Движение! Спортувайте: кардио, ходене, тенис, танци, скачане на въже, плуване и всичко, което ви доставя удоволствие – всеки спорт спомага за изграждането на здрави кости. Освободете прешлените и огъвкавете гръбнака максимално – можете да го постигнете с йога и гимнастика за врата и гърба. Колко е добре да се движим на ден (идеалната цел)? Жени във възрастта 18-40 години - 12 000 крачки; 40-50 години – 11 000 крачки; 50-60 години - 10 000 крачки; над 60 години - 8000 крачки. При мъжете препоръката е да правят с 1000 крачки повече.

 
Избягвайте „крадците” на калций – това са вещества, които стимулират организма да отделя повече калций, отколкото усвоява: алкохол, кофеин, сол, рафинирана захар, животински протеини, мазнини, тютюн, газирани напитки и преработени храни. Поддържайте алкално-киселинното равновесие в организма. Повишената киселинност на клетъчно ниво води до бързо извличане на калция от костите. С повишен прием на изброените дотук продукти алкално-киселинното равновесие се нарушава. Алкализиращо ни действат плодовете и зеленчуците, затова е важно да ги включваме на всяко хранене.

 

В групата на „крадците” попадат и някои медикаменти, които нарушават абсорбцията на калций като антибиотици, антидепресанти, кортикостероиди, диуретици, слабителни и др. Те могат да попречат на организма да усвоява нужния му калций.

 

Повече престой на открито и повече слънце, тъй като витамин D е изключително важен за усвояването на калция в организма и за укрепването на костите. Половин час дневно на слънце би било достатъчно, но през зимните месеци е добре да се допълват нуждите на организма чрез консумация на мазни риби и прием на рибено масло. 


Кои са храните, богати на калций, които е важно да имаме на масата си? Сардини, сьомга, зелени листни зеленчуци, броколи, семена от сусам и др.

Вече е установено, че високият прием на калций (чрез калциеви препарати или чрез консумация на повече мляко и млечни продукти) не намалява счупванията на костите от остеопороза. Също така, при допълнителен прием на калций е важно да се спазват лекарските препоръки. При надвишаване на препоръчителните дози може да възникнат проблеми: поява на камъни в бъбреците и жлъчния мехур, шипове и др.

 

Много е важно също така да се използва взаимодействието на важните минерали калций и магнезий. Можем да си ги представим като сплотен „екип”, който задружно работи в организма. При прием на калций е нужен и прием на магнезий, особено за жените в менопауза. Минералният дефицит на калций и магнезий може лесно и безопасно да се реши с прием на Шуслерови соли – минерали, които са в такава концентрация, в която проникват безпрепятствено в клетката и се усвояват напълно в организма. Терапията с Шуслерови соли при намалена костна плътност и остеопороза включва следната комбинация соли: сутрин №1 калциев флуорид и сол №2 калциев фосфат, които регулират нивата на калция и правилното му усвояване в организма. Вечер - сол №7 магнезиев фосфат (за добрата му екипна работа с калция) и №11 силицея – минералната сол за здрави кости, но и за здрави кожа, коса и нокти. При хроничен проблем или за профилактика на костно-ставно заболяване при възрастни дозата е 3 до 5 таблетки девно от всяка сол. Схемата се прилага за продължителен период от време (месеци, може и година).

 

Помощ с хомеопатия Hekla lava (Хекла лава)* е хомеопатично лекарство с интересна история - произвежда се от фината пепел (сивкаво-черен прах с миризма на дим) от връх Хекла в Исландия. Изходното вещество е с богат и разнообразен минерален състав. Като хомеопатичен медикамент Хекла лава може да бъде част от здравната програма за превенция и лечение на остеопения (намалена костна плътност) и остеопороза. Лекарите хомеопати препоръчват да се приема в комбинация с хомеопатичното лекарство Калциум фосфорикум за укрепване на структурата на костите и подобряване на тяхната плътност. Препоръчителният прием при хронични състояния е Хекла лава D30 и Калциум фосфорикум D30 – по 1 доза дневно, за дълъг период от време (3-6 месеца).

 

Предоставената в статията информация не отменя необходимостта от лекарска консултация!

 

*Хекла лава е хомеопатично лекарство, с доказване, осъществено през 2003 г. в Швейцария, чрез двойно сляпо плацебо контролирано проучване.