Ново научно изследване, проведено от екип учени в Германия (DONALDDortmund Nutrition and Anthropometric Longitudinally Designed)*, установява връзка между нивото на хормоните на стреса и киселинното натоварване на организма вследствие на нездравословното хранене. Изледвани са здрави деца на възраст 6-10 години. Резултатите показват, че при децата с по-високо киселинно съдържание на урината се наблюдава и повишено отделяне на хормона кортизол, както и на метаболитните му продукти. Изводите, направени от учените са, че храненето извънредно много повлиява нивото на стресовите хормони, вреди на костната система, може да доведе дори до повишаване на детското кръвно налягане и др.
 
Известно е, че поддържането на високи нива на кортизол за по-продължително време може да доведе до редица негативни въздействия върху организма:
  • Нарушени познавателни способности, проблеми с паметта и концентрацията; 
  • Понижен имунитет и забавени оздравителни процеси; 
  • Колебания в нивото на кръвната захар; 
  • Повишаване на кръвното налягане; 
  • Намаляване на мускулната маса за сметка на увеличена мастна тъкан (оттам нараства рискът от затлъстяване, а на по-късна възраст и опасността от инфаркт, инсулт); 
  • Редуциране на костната плътност и то точно в периодите на ускорен растеж в детството и др. 
 

Калият и магнезият неутрализират киселинното натоварване

Храната в детска възраст трябва да бъде богата на плодове и зеленчуци, които съдържат калий и магнезий – това са елементите, които неутрализират киселинното натоварване на организма и нормализират обмяната на веществата.
 
Храни с високо съдържание на калий са бял боб, спанак, печени картофи, сушени кайсии, печена тиква, сьомга, авокадо, гъби, банани. Богати на магнезий са: пълнозърнестите храни, зелени листни зеленчуци (броколи, спанак), ядки (орехи, бадеми, кашу), боб и соя, риба, банани, авокадо, стафиди, смокини и – за радост на децата – шоколад.
NEWS_MORE_BOX
 
 
За съжаление, храната, която консумираме в ежедневието си, вече не съдържа същото количество хранителни вещества, както преди 20-30 години. Затова е добре правилното хранене в детска възраст да се съчетае с допълнителен прием на калиеви и магнезиеви соли. Подходяща е например комбинацията Шуслерови соли №4 калиев хлорид, №5 калиев фосфат, №6 калиев сулфат и №7 магнезиев фосфат. Соли №4 и №6 участват в процесите на детоксикация на организма, а №5 и №7 имат успокояващ ефект върху нервната система при нервност и напрегнатост, особено подходящи при стресови ситуации. Солите могат да се вземат по 3 таблетки от всяка поотделно през деня (№4 и №5 сутрин, №6 следобед, а №7 – вечер, преди лягане).
 
Минералите калий и магнезий се изразходват много бързо от организма при стрес, дехидратация, употреба на захарни изделия и газирани напитки, а всички те често се възприемат като неизменна част от ежедневието на съвременните деца. Затова сервирайте поне един плод или зеленчук на всяко основно и междинно хранене и окуражавайте детето да се храни разнообразно и балансирано. Контролирайте го дали пие достатъчно течности – най-вече вода. Спрете газираните напитки, ограничете готовите плодови сокове. С фрешовете също не бива да се прекалява. Те трябва да се консумират непосредствено след приготвяне (до 15 минути) и е желателно да се разреждат с вода 1:1.
 
* Esche J, Shi L, Sánchez-Guijo A, Hartmann MF, Wudy SA, Remer T. Higher diet-dependent renal acid load associates with higher glucocorticoid secretion and potentially bioactive free glucocorticoids in healthy children.