Натуропатията извежда напред някои лесни и приятни за следване правила за хранене, почивка и грижа за себе си. Ако им посветим достатъчно внимание през настоящата година, можем да постигнем бързо и цялостно подобрение на качеството си на живот. 

 

Натуропатия – що е то? 


Натуропатията е алтернативен метод за лечение, който съчетава природосъобразния начин на живот с приложението на натурални, природни лечебни продукти. Терапевтите, практикуващи натуропатия, използват различни терапии (билколечение, хомеопатия, витаминни и минерални добавки, акупунктура, традиционна китайска медицина, техники за релаксация и др.), които задължително са съпроводени с необходимата промяна в храненето и навиците в ежедневието. Целта е да се подкрепят самооздравителните способности на организма, а пациентите да постигнат стабилно здраве (физическо и психично) и по-добро качество на живот. Прегледът при натуропат включва цялостна оценка на здравния статус, съпроводена с анализ на диетата, начина на живот, стресово въздействие или други вредни въздействия на околната среда, за да бъде назначен подходящият оздравителен режим и лечебни прийоми. 


Натуропатични съвети за природосъобразен и балансиран живот 

Здравето започва от чинията. Натуропатите препоръчват пълноценната храна на растителна основа – да насочим погледа си повече към това как да си я осигурим, отколкото да се фокусираме върху това, което не трябва да се яде. Храненето на растителна основа означава избор на естествени, нерафинирани и непреработени храни. Тук се включват плодове и зеленчуци, ядки и семена, пълнозърнести храни, боб и бобови растения. За да се радваме на стабилен имунитет, се нуждаем от достатъчно желязо и цинк. Затова е препоръчително да включваме редовно в менюто си: пилешко и нетлъсто телешко месо, кисело мляко и яйца. Ключов за правилното функциониране на имунната система е и витамин С, който пък можем да си набавим не само от портокалите, но и от... лютите чушки чили. Именно разнообразието на здравословни храни на трапезата е ключът към балансираното хранене през цялата година! 


Движение през всички сезони. Този съвет ни е до болка познат, но през зимните месеци сме силно затруднени да го спазваме. За наша радост, изследователите ни успокояват, че дори кратка и физическа активност като 10-минутно бягане в умерено темпо е достатъчна за повишаване на мозъчната функция и подобряване на настроението. През по-голямата част от годината бягането е може би един от най-лесните начини да поддържаме добра физическа форма, защото е едновременно евтино и достъпно. То подобрява здравето на сърдечно-съдовата система, укрепва мускулите и здравината на костите. В допълнение към тези огромни физически ползи, бягането е свързано с подобряване на психичното здраве. Бягането с умерена интензивност е толкова полезно за цялостното ни здраве, че си заслужава през студените месеци от годината да намерим начин да продължим да го практикуваме дори и на пътечката във фитнес клубовете. 


Управление на стреса. Звучи по-лесно да се каже, отколкото да се постигне, но е важно да намерим своите начини, които ни помагат да държим стреса под контрол по здравословен начин. Ето защо: изследователите отдавна са установили, че изложените на хроничен стрес личности имат и по-висок риск от поява на хипертония и сърдечни проблеми. Затлъстяването също е свързано с високите нива на стрес, както и по-честите изяви на депресивни състояния и повишена тревожност. Сред здравословните проблеми, провокирани от стрес, са също нарушения на функциите на щитовидна жлеза, храносмилателни проблеми, кожни обриви, екземи и др.


Когато се почувстваме стресирани, можем да използваме популярни техники за облекчаване на стреса, като: контролиране на дишането (с бавно, дълбоко, осъзнато дишане). Няколко минути дълбоко дишане ще помогнат за овладяването на физиологичната реакция на стрес и ще засилят усещането за спокойствие и баланс. Всеки вид дихателни упражнения, особено извършвани на открито, са изключително полезни за човек, подложен на силно напрежение. Те могат да бъдат подкрепени с антистрес терапия с три минерални соли, които подпомагат организма в ситуации на безпокойство и безсъние, напрегнатост и повишена раздразнителност. Терапията включва Шуслерова сол №2 калциев фосфат, сол №5 калиев фосфат и сол №7 магнезиев фосфат, които се приемат ежедневно за няколко седмици. Минералните соли помагат за стабилизиране на нервите, психиката, зареждат с енергия и помагат при безсъние. Плюсът на терапията е, че няма нежелани странични ефекти и не съществува опасност от развиване на зависимост. 


Огромна грешка е опитът да се разтоварваме от стреса с любими храни (сладки изкушения), алкохол, шопинг, сърфиране в интернет и гледане на телевизия. Всички те нанасят повече вреди, отколкото някакви ползи. А ако стресът стане неуправляем, не бива да отлагаме да потърсим помощ от специалист! 


Пълноценен сън. Нужен ни е без значение на коя възраст сме. За спокойния сън е много важно вечерята да не е обилна, мазна и тежка, както и добре полята с алкохол. Този тип финал на натоварения ден е предпоставка да се събудим с храносмилателни нарушения в малките часове на нощта и да не успеем да заспим отново. А на следващия ден, да сме изтощени и неспособни за концентрация. Освен леката и балансирана вечеря, добре е да се настроим на режим „сън”, като избягваме гледането на телевизия или работата на компютър, което възпрепятства производството на хормона мелатонин, регулиращ циклите на съня. Друг важен фактор в подкрепа на пълноценния сън е умерената температура в спалнята (да не е твърде топло или по-хладно, което пречи да се отпуснем).  


Позитивна психология и практикуване на благодарност. Благодарността е практика за съзнателно насочване на мисълта към позитивните страни на живота с цел постепенно повишаване на усещането за щастие. Когато практикуваме благодарност, ние целенасочено изместваме вътрешното си внимание от негативните емоции и мисли, които водят до проблеми с психичното здраве. Т. нар. „позитивна психология“ залага на развитието на благодарността като силно свързана с психичното здраве. 


Практикуването на благодарност повишава нивата на оптимизъм и щастие, подобрява устойчивостта в периоди на криза, повишава самочувствието, нивата на енергия и съответно намалява стреса, тревожността депресивността. Някои популярни практики за изразяване на благодарност са: да си водим "дневник на благодарността“, в който да записваме всички хубави моменти от ежедневието (например, всеки ден записваме от 1 до 3 положителни неща, които са ни се случили); вечер да си припомняме положителните моменти от деня; да избягваме обсъждането на поведението и живота на други хора; да благодарим целенасочено на партньора, семейството си и др.