В добра форма, жизнени и изпълнени с енергия – всички бихме искали да се чувстваме така през цялото време. Но с настъпването на есента, когато денят се скъсява и слънчевата светлина намалява, а работните ангажименти ударно нарастват успоредно с натоварването на децата в училище, в края на поредния тежък ден се чувстваме все по-изморени и емоционално изчерпани. 

 

Умората е често срещано оплакване при хората в активна възраст, а причините за нея може да са многобройни: нарушения на съня, прием на някои медикаменти, различни заболявания, недостиг на хранителни вещества и много други. Ето защо е важно първо да се изяснят факторите, които оказват въздействие за появата на недостиг на енергия, за да се получи професионална помощ (мерки за противодействие и адекватно лечение, когато е необходимо такова).



Не бива да се пренебрегва консултацията с лекар, особено в случай на съществуващи хронични заболявания, при продължителен прием на лекарства, в периоди на бременност и кърмене, в детска възраст, при наличие на алергии и др. 


В немската натуропатична школа се препоръчват някои допълнителни мерки, които пациентите могат да предприемат, с цел да облекчат оплакванията си и да повишат нивата си на енергия. Алтернативните терапевтични форми, като например Шуслерова терапия, хомеопатия, ароматерапия и др. могат да се прилагат успоредно с всеки друг вид ковенционална медицинска терапия. 


Повишаване нивата на енергия с минералните соли на д-р Шуслер – излагането на хроничен стрес може да доведе до трайно психическо и физическо изтощение. С цел да се предотврати достигането до състояние на бърнаут, минералните соли на д-р Шуслер могат да бъдат полезно допълнение. За да започнете деня си с нови сили и да попълните енергийните си запаси, немската натуропатична школа предлага утвърдената комбинация от Шуслерови соли №3 Ферум фосфорикум, №5 Калиум фосфорикум и №7 Магнезиум фосфорикум. Освен за повишаване нивата на енергия, трите Шуслерови соли същевременно подпомагат процесите на релаксация и регенерация. Ферум фосфорикум подпомага насищането на тъканите с кислород, Калиум фосфорикум има стабилизиращо действие в случаи на физическо и умствено изтощение, а Магнезиум фосфорикум съдейства на тялото да се отпусне и подпомага регенерацията.


Недостиг на хранителни вещества - наред с много други причини, дефицитът на важни за организма хранителни вещества или повишената нужда от тях (в периоди като бременност, кърмене и т.н.) също могат да бъдат причина за усещането за умора и отпадналост. Затова здравословното и балансирано хранене, което снабдява организма с всички жизненоважни хранителни вещества, е незаменимо като основа за качествения начин на живот. 


Добре е да адаптираме начина си на хранене съобразно сезоните. През есента и зимата, когато е студено, е препоръчително да си осигуряваме „топли храни“ като супи, готвени зеленчуци и зърнени продукти, тъй като тялото се нуждае от повече енергия. Салатите от сурови зеленчуци имат охлаждащ ефект и подсилват усещането за студ, затова те са подходящи най-вече през лятото. Бързите храни, готовите дълбокозамразени ястия и др. ни доставят само вкусова наслада, без да ни снабдяват с нужната на енергия. 


Препоръчителни хранителни продукти, които влияят укрепващо, са: кафяв ориз, ориз басмати, лимец, леща, червен боб, зелен грах, моркови, тиква, сладки картофи, картофи, всички кореноплодни зеленчуци и видове зеле; малки количества говеждо, пилешко, агнешко; чай от мащерка, градински чай; орехи, лешници, бадеми; краве масло; яйца; козе сирене. 


Ако въпреки разнообразното хранене, се установят определени дефицити на витамини и минерали, липсите им могат да се допълнят с след консултация с лекар. Подходящи са, например, хранителни добавки с коензим Q10, с витамини D и В-комплекс и др. Целта на приема им е да се подкрепи енергийният метаболизъм и да се намали усещането за умора и отпадналост. Комплексите с витамини и минерали допринасят за нормалното функциониране на нервната система и повишават жизнеността и емоционалата стабилност. 


Природни средства при ниски нива на енергия - известно е, че някои етерични масла имат активизиращо действие. Подходящо е, например, етеричното масло от розмарин, който има ободряващ и освежаващ ефект. Въпреки това, употребата на етерични масла трябва да се обсъди предварително с лекаря, особено при бременни жени, кърмачки, малки деца, наличие на алергии и др.


За да няма срив в нивата на енергия, са особено важни и ежедневните навици – осигуряването на достатъчно сън и почивка, умерената физическа активност, дихателни практики за релаксация и др. 

 

Референции: 
https://doktor-schuessler.de
Die 12 Salze des Lebens - Biochemie nach Dr. Schüßler. Angelika Wolffskeel von Reichenberg, Mankau, 2013
Deine Nahrung sei dein Heilmittel. Angelika Gräfin Wolffskeel von Reichenberg, Mankau, 2015