Магнезият е изключително важен химичен елемент със значима роля, както в създаването на т. нар. „енергийни връзки“ в човешкото тяло, така и в процесите на нервно-мускулното съкращение и провеждане. Магнезият е също така и помощен фактор в редица ензимни системи. Участва в синтеза и секрецията на някои хормони в организма. Необходим е за транспорта на други електролити (калий и натрий) от и към клетките. 
Магнезият допринася значително за здравето и нормалното функциониране на мускулите, нервите и сърцето, за регулирането на кръвното налягане и производство на енергия в клетките и др. 


Какви са нормалните стойности на магнезия?

Нормалните му стойности са от 0,6 до 1,05 милимола (mmol) на литър, като дневните нужди се увеличават с възрастта. Например в неонаталната и кърмаческа възраст дневните нужди от магнезий са между 30 и 75 mg. След това нарастват на 75-150 mg дневно и в предучилища и училищна възраст могат да достигнат до 300-400 mg на ден. 



Състоянията, при които магнезият спадне под 0,5 mmol/L, се определят като хипомагнезиемия (ниски магнезиеви нива). 


Съответно хипермагнезиемията е състояние на по-високи от нормалното магнезиеви нива. Случаите на хипермагнезиемия са по-редки, като най-често са свързани с прекомерен магнезиев внос чрез хранителни добавки или на проблеми с екскрецията на магнезия от организма. 

 

Какви са възможните причини за магнезиев недостиг?

Когато се приеме магнезият, той се резорбира в горната част на стомашно-чревния тракт, в областта на тънкото черво. А неговото излъчване става чрез бъбреците. Поради тази причина нарушенията на стомашно-чревния тракт или на бъбречната функция могат да променят магнезиевата обмяна и да причинят дефицит. 


Някои групи хора са с повишен риск от поява на недостиг на магнезий. Такива са случаите на анорексия или булимия, болест на Крон, цьолиакия и др., водещи до затруднено усвояване на магнезия. Оплакване като хронична диария също може да доведе до дисбаланс на електролитите в организма. Злоупотребата с алкохол е също сред възможните причини за магнезиев дефицит. 


Специфични периоди в живота като кърмене или бременност се отличават с увеличени нужди от магнезий, а с напредването на възрастта усвояването на магнезия става по-трудно и това излага възрастните хора на по-висок риск от магнезиев недостиг. 


Пациенти, приемащи определени лекарства, също могат да загубят големи количества магнезий. Такива са някои противогъбични медикаменти, диуретици и др.


Симптоми за възможен магнезиев дефицит

Коварното при недостига на магнезий е, че протича първоначално с неспецифични общи симптоми, свързани с умора, отпадналост, промени в настроението, в апетита, в съня. 


Обичайно хората не регистрират тези проблеми до момента, в който се появят мускулни крампи, тревожност, разстройства на съня. Тогава се изследват нивата на електролитите и може да се установи дефицит на магнезий. 


По-сериозният недостиг на магнезий може да причини: припадъци, нарушения в сърдечния ритъм. А когато нарушенията продължават за по-дълъг период, това може да има неблагоприятно въздействие върху дългосрочното здраве на човека и да увеличи риска от хронични заболявания, включително: сърдечносъдови, високо кръвно налягане, диабет тип 2, остеопороза. 


Оказва се, че магнезиевият дефицит е нерядко срещан, особено при хората, които се занимават активно с психическа работа и физическо натоварване. В голяма част от случаите засегнатите реално не допускат, че имат липса на магнезий. 


Как да се справим с дефицита на магнезий?

Източниците на магнезий са разнообразни, но те са преди всичко от храната, която приемаме. Такива са: зеленолистните зеленчуци, месото, рибата, пълнозърнестите храни, ядките, особено бадеми, кашу, фъстъци, боб, авокадо и др. В действителност обаче магнезият, който приемаме чрез храната, се усвоява под 50% от общото количество, предупреждават специалистите.


При леки нарушения в магнезиевата обмяна поради недостиг на храни, богати на магнезий, в резултат на фактори като бременност или по-напреднала възраст, промяната в начина на хранене често може да разреши проблема.


Ако това не доведе до подобрение, лекарят може да предложи допълнителен прием на магнезий под формата добавки. 


При пациенти с по-тежка или персистираща хипомагнезиемия лекарят трябва да идентифицира причината за състоянието, за да може тя да се отстрани и да се постигне пълно възстановяване.


С какви решения разполагаме? 

Начинът да повлияем магнезиевата обмяна тогава, когато имаме магнезиев дефицит, е с разнообразни магнезиеви препарати. Те са соли на магнезия, магнезиеви оксиди, карбонати, цитрати, глюконати и фосфати. 


Приемът на висококонцентрирани магнезиеви препарати е добре да бъде консултиран с лекар, за да се избегнат нежелани реакции. При част от тези препарати с висока концентрация магнезият невинаги може добре да се усвои. В тези случаи една подходяща алтернатива е магнезиевият фосфат – Шуслерова сол №7, която по своя вид е абсолютно безопасен начин за компенсиране на магнезиев дефицит. Няма противопоказания и успешно може да се ползва за всяка възрастова група, дори в ранна детска възраст.