Съвременната медицинска наука разбира все по-добре връзката между психиката и имунитета. Емоции като гняв, отчаяние, негодувание, скръб, вина и потиснати, неизказани чувства повишават податливостта на организма към инфекции.

 

Изследвания, проведени в Университета в Атланта, САЩ, показват например, че отрицателните емоции вдигат нивата на С-реактивен протеин (показател за бактериална инфекция, който се повишава няколко часа след началото на възпалителен процес). Друго проучване в същия университет установява, че хората, които са свикнали да се самообвиняват, имат високи нива на провъзпалителни цитокини. Силното чувство на вина намалява нивото на IgА, имуноглобулин, който осъществява защитата на лигавицата спрямо различни външни антигени. Резултатът е дефектен имунен отговор.


 

Други изследвания – на Калифорнийския университет в Бъркли и Университета в Питсбърг, САЩ, доказват, че изживяването на позитивни емоции е свързано с по-ниски нива на веществото интерлевкин 6, което е индикатор за наличие на възпаление в организма.

 

Отрицателните емоции се свързват с по-високи нива на възпаление в организма и повишават риска от сериозни хронични заболявания, потвърждават и изследователи от Университета на Пенсилвания, САЩ. Възпалението е част от имунния отговор на организма към инфекции, рани, увреждане на тъканите и др. Хроничното възпаление може да допринесе за множество заболявания и състояния, включително сърдечносъдови проблеми, диабет, артрит, депресия, Алцхаймер и др. Участниците в изследването на Пенсилванския университет били помолени да докладват емоциите си в ежедневието, за период от две седмици, след което е направено изследване на кръвта им за измерване на маркери, показващи наличие на възпаление. Проучването установява, че лошото настроение и негативните усещания са свързани с по-високи нива на възпалителни маркери.

 

Техните констатации са в съответствие с редица други проучвания, които сочат, че негативните или смесени емоционални състояния могат да причинят или да допринесат за специфични модели на физиологични реакции на стрес или болка.

 

Тези и подобни проучвания през последните години насърчават учените да продължават с търсенията за най-ефективните начини за преодоляване на стреса. Необходими са допълнителни изследвания, за да се разбере връзката между психиката и възпалението, между емоцията и болката. Както и да се открият допълнителни мерки за психо-социални интервенции, които подпомагат здравето като цяло.

 

Какво можем да направим междувременно самите ние, за да прекъснем този цикъл: стрес-депресия-гняв-хронично възпаление -увреждане и болести?

 

Няколко важни стъпки в ежедневието могат да подобрят чувствително качеството ни на живот и здравето ни:

 

  • Едни от най-мощните инструменти за борба с възпалението идват не от аптеката, а от магазина за хранителни стоки. Някои компоненти на определени храни могат да имат противовъзпалително действие, обясняват учените. Затова е важно да включим в диетата си колкото се може повече от тях. Такива са например: домати, зехтин, зеленолистни зеленчуци, ядки като бадеми и орехи, мазни риби като сьомга, скумрия, риба тон и сардини, плодове като ягоди, боровинки, череши, портокали. И да ограничим колкото се може повече храните, които провокират и поддържат възпалителните процеси в организма. Такива са: рафинираните въглехидрати (бял хляб и всякакви захарни изделия), любимите на всички пържени картофки и всякакви пържени храни, газирани безалкохолни напитки и промишлено произведени сокове, червено месо и месни продукти, колбаси, маргарин и др. 
  • За да намалим нивата на възпаление, е важно да се стремим към цялостно здравословно хранене. Такъв тип хранене е, например, средиземноморската диета, която е с високо съдържание на плодове, зеленчуци, ядки, пълнозърнести храни, риба и здравословни масла. Освен че помага за понижаване на възпалението и за намаляване на риска от тежки, хронични заболявания, оказва се, че този начин на хранене е полезно и за подобряване на настроението и цялостното повишаване на качеството на живот. 
  • Устойчивостта на имунната система е пряко свързана и със състоянието на стомашно-чревния тракт и баланса между „добри” и „лоши” бактерии в чревната флора. Какво руши този баланс? Много са факторите и всички те са свързани със съвременния начин на живот: стрес, тютюнопушене, лошо хранене, злоупотреба с алкохол, токсини от околната среда, вреди от антибиотици, кортизон, обезболяващи и др. терапии, бактерии, гъбички, вируси, паразити и др. За да се върне състоянието на баланс, е необходим комплексен терапевтичен подход: промяна на начина на живот, като сложим край на вредните си навици; промяна в начина на хранене (по-горе са посочени някои важни стъпки); овладяване на възпалението и възстановяване на чревната лигавица и регулиране на храносмилателните процеси. Всички тези стъпки можем да подкрепим с програма с минерални соли за възстановяване на чревната лигавица. Включва Шуслерови соли №2 (сутрин), №4 (преди обед), №10 (около 14 ч.) и №9 (вечер), по 3 табл. от всяка сол. Шуслеровите терапевти препоръчват тази програма с цел стабилизиране на клетъчните мембрани, регенериране на чревната лигавица, стимулиране на извеждането на тоскини от тялото и подпомагане на обмяната на веществата. 
  • И накрая, но не на последно място по важност – как да намалим нивата на стреса в ежедневието? Музиката е едно от най-ефективните средства за релаксация и управление на стреса, категорични са учените. Според изследователи от Станфордския университет, САЩ, слушането на музика е в състояние да промени функционирането на мозъка в същата степен като медикаментите. Тя има дълбок ефект както върху емоциите, така и върху тялото. Музиката в по-бавно темпо успокоява ума, отпуска мускулите и неусетно ни освобождава от напрежението, натрупано през деня. За да се възползваме максимално от този лесен инструмент за намаляване на стреса, е достатъчно всеки ден да слушаме музика, която харесваме. Сред най-подходящите като антистрес терапия се оказват индианската музика, както и индийските струнни инструменти, барабаните и флейтите. И още: джаз, класика и запис на звуци от природата. Без значение какъв е музикалният ни вкус обаче, ако изберем да слушаме любима музика, докато пътуваме към работа или пък докато приготвяме вечерята, вместо да получим поредната порция „катастрофални новини” от радиото, интернет или от телевизията, със сигурност ще бъдем по-спокойни, в по-добро настроение и по-здрави.